Onnodige nederlaag voor Heumen tegen Niftrik

Niftrik 1 (zon)

13 oktober 2019 14:00

In een wedstrijd vol vechtvoetbal werd Heumen door Niftrik op de eerste nederlaag (1-2) van het seizoen getrakteerd. Na meer dan een helft ploeteren kwam Heumen nog wel op voorsprong, maar de punten gingen uiteindelijk met de gasten mee naar huis.

Zoals José Mourinho ooit eens Ajax bestreed in de Europa League-finale, zo bestreed Niftrik vandaag Heumen. “We gave them the game that they didn't want to have” sprak de Portugees en dit was ook precies wat Heumen vandaag te verwerken kreeg. Niftrik hanteerde de botte bijl, joeg de bal zo snel mogelijk naar voren en gaf verdedigend weinig weg. De scheidsrechter – maatje M maar getooid in een blauwgrijs XL-kostuum inclusief felgele schoenen – bleek daarbij de best mogelijke compagnon van Niftrik, door in het eerste kwartier maar liefst drie donkergele kaarten door te vingers te zien.

Zo werd de toon voor de zondagmiddag direct gezet en wist Heumen welke opgave hen te wachten stond. Toch was hetgeen de thuisploeg ertegenover zette lange tijd onvoldoende. Heumen combineerde te weinig, was vaak slordig in de passing en wist slechts sporadisch door de linies van Niftrik heen te voetballen. De gasten waren lange tijd het gevaarlijkst en al snel volgde de eerste kans voor Niftrik uit een hoekschop. Gaandeweg kwam Heumen wat beter in het ritme en zo nu en dan werd er een gaatje in de hechte Niftrikse defensie gevonden.

Luuk Poos en Twan Franken zorgden met enkele schoten voor gevaar, maar echt grote kansen leverde het niet op. Hiervoor moest het publiek wachten tot vlak voor de rust. Eerst kreeg Niftrik een reuzenkans en ontsnapte Heumen na een klassieke scrimmage voor het doel. Daarna was het de beurt aan Heumen. Luuk Poos wurmde zich door de defensie en stuitte op de doelman. In de rebound kreeg Harm Franken de bal voor de voeten, maar voor een bijna leeg doel schoot hij hoog over.

Na de pauze schoot het duel uit de startblokken. Al na een minuut had Niftrik kunnen scoren, maar een mooie stift eindigde op de binnenkant van de paal. Heumen toonde zich aan de overkant een stuk effectiever. Twan Franken gaf de bal vanaf de achterlijn voor, broer Harm Franken kopte bij de tweede paal goed binnen. De 1-0 had Heumen vleugels moeten geven, maar lang kon de ploeg niet van de voorsprong genieten. Al binnen één minuut lag de gelijkmaker in het Heumense net, nadat een voorzet bij de tweede paal eenvoudig kon worden ingetikt.

Heumen pakte hierna de draad weer op en had lange tijd het betere van het spel. Twan Franken kreeg de beste mogelijkheid na een lage voorzet van Luuk Poos, maar tot echt uitgespeelde kansen kwam Heumen niet. Niftrik ook niet, maar door een misverstand tussen doelman Alex de Best en Glenn van Dooren – de doelman wilde de verdediger inspelen, maar die had daar met een man in zijn rug niet op gerekend – stond het plots toch 1-2 voor de gasten.

Het zorgde ervoor dat Heumen een slotoffensief moest zien te ontketenen, maar echt van de grond zou dit nooit komen. Met een karrevracht aan overtredingen en enorm veel getreuzel haalde Niftrik al het tempo uit de wedstrijd en hield het Heumen van eigen doel. Heumen kwam hierdoor niet meer in de buurt van de gelijkmaker – Niftrik kreeg in de counter zelfs nog de beste kans maar schoot op de paal – en moest de eerste nederlaag van het seizoen slikken.

Volgende week krijgt Heumen de kans op revanche en gaat het op bezoek bij AAC-Olympia. Aanvang 14.00 uur.

49: 1-0  Harm Franken

Opstelling Heumen: Alex de Best; Joep van Dam, Glenn van Dooren, Huub Spanjaards, Karsten Savelkoul; Daan Poos, Stef Besems, Harm Franken, Lars ter Steege; Luuk Poos, Twan Franken.