Heumen deelt de punten met AVIOS/DBV

AVIOS/DBV 1 (zon)

2 februari 2020 14:30

Op een winderig sportpark in Alphen deelde Heumen de punten met AVIOS/DBV. Beide ploegen waren – met de wind in de rug – één helft de betere ploeg en dus viel er op de 1-1 niet veel af te dingen.

Heumen koos er bewust voor om met de wind tegen te beginnen. Save the best for last moet de ploeg hebben gedacht, maar het betekende wel dat er eerst een helft pijn geleden moest worden. Want met de wind in de rug koos AVIOS/DBV direct de aanval en zette het Heumen vanaf minuut één onder druk. Heumen bleek hier niet tegen bestand en moest al na een paar minuten capituleren. De spits van AVIOS/DBV kreeg te veel ruimte in de Heumense zestienmeter en schoot in de korte hoek binnen.

De vroege goal was voor de thuisploeg het teken om nog eens extra gas te geven en het was aan doelman Alex de Best te danken dat de achterstand niet nog groter werd. Pas halverwege de eerste helft begon ook Heumen mee te voetballen. En hoewel AVIOS/DBV de betere ploeg bleef, kwam ook Heumen er een paar keer gevaarlijk uit. Twan Franken produceerde een schot in de handen van de doelman en vlak voor de rust werd een poging van Harm Franken net op tijd geblokt door een verdediger.

Na de pauze ontstond er een compleet ander spelbeeld. Nu was het Heumen dat met de wind in de rug speelde en dus veelvuldig op de helft van AVIOS/DBV te vinden was. Dit zorgde al direct voor wat hachelijke momenten voor het doel, maar helaas voor Heumen viel het balletje telkens net niet goed. De grootste kans is voor Daan Poos die vrij kon inschieten vanaf de rand van het strafschopgebied, maar ook hij wist het doel niet te vinden. Heumen bleef de thuisploeg onder druk houden en kreeg nog een groot aantal corners en vrije trappen. Vooral aan de kant van de rechtsback van AVIOS/DBV werd er flink geschoffeld maar de inmiddels verdiende gelijkmaker bleef lange tijd uit.

Pas richting het einde van de wedstrijd zou deze alsnog vallen. Een vrije trap van Twan Franken werd binnen de zestienmeter door een speler van AVIOS/DBV met de hand beroerd en dus ging de bal op de stip. Twan Franken pakte het cadeautje zelf uit en bracht de stand op 1-1. Na de gelijkmaker volgden er nog grote kansen voor beide ploegen. AVIOS/DBV kreeg wellicht de grootste nadat de doorgebroken spits in eerste instantie op Alex de Best stuitte en de rebound voor een vrijwel leeg doel op de paal werd geschoten. Bij Heumen brak Joep van Dam goed door maar kwam hij niet goed uit met z’n passen waardoor het hem niet lukte om de compleet vrijstaande Twan Franken te bedienen.

Al met al viel er daardoor op de puntendeling niet veel aan te merken. Door de 1-1 houdt Heumen AVIOS/DBV achter zich en nestelt de ploeg zich stevig in de subtop. Nadeel is alleen dat de bovenste twee ploegen – SVO’68 en SCD’33 – nu een kleine voorsprong te pakken hebben op de rest. Heumen zal dus aan de bak moeten om dat gat te verkleinen. Daarvoor zijn drie punten nodig in de aanstaande thuiswedstrijd tegen SDOO. Aanvang 14.00 uur.

76: 1-1 Twan Franken (pen.)

Opstelling Heumen: Alex de Best; Joep van Dam, Huub Spanjaards, Nicky Janssen-Bouwmeester, Karsten Savelkoul; Rick Kersten (Lars ter Steege), Daan Poos, Thomas Wijsman; Luuk Poos, Harm Franken (Jawad Nejrabi), Twan Franken.