Eenvoudige overwinning voor Heumen tegen Batavia

Batavia 1 (zon)

5e klasse D

8 maart 2020 14:00

Heumen beleefde thuis tegen Batavia een zorgeloze en goede zondag. Allereerst won de ploeg zelf redelijk eenvoudig met 4-0 en daarnaast zag Heumen de drie bovenste ploegen allemaal punten verspelen.

Tegen Batavia trad Heumen aan met vrijwel dezelfde namen als de laatste wedstrijd, alweer een maand geleden tegen AVIOS/DBV. Alleen Lars ter Steege keerde terug in de basis, hetgeen ten koste ging van Harm Franken. Van begin af aan liet Heumen zien de betere ploeg te zijn. Batavia werd al snel naar achteren gedwongen en al binnen tien minuten had Lars ter Steege kunnen scoren. Zijn schot verdween echter net naast de kruising en het zou nog wel even duren voordat er opnieuw grote kansen te noteren vielen. Dit kwam vooral doordat het spel van Heumen te onrustig was en bijna iedereen op zoek was naar een splijtende eindpass in plaats van voor de simpele optie te kiezen. Hierdoor ontstond er veel onnodig balverlies en kon Batavia keer op keer proberen om met een lange bal de rappe voorhoede aan het werk te zetten. Gelukkig had de Heumense defensie dit spel goed in de smiezen en stond het eigenlijk geen enkele kans toe.

Voor de rust kreeg Heumen nog een goede kans via Twan Franken. Luuk Poos leverde na goed voorbereidend werk de bal bij Twan Franken af, maar zijn schot vanaf ongeveer zestien meter ging over het doel. Bij rust stond het daardoor nog 0-0, maar gelukkig besefte Heumen dat het de tweede helft toch echt wat simpeler en sneller moest spelen. Dit vernieuwde inzicht wierp al snel z’n vruchten af want al na drie minuten spelen lukte het Twan Franken om de score te openen. De 1-0 werkte bevrijdend en nog geen tien minuten later volgde de tweede goal. Luuk Poos liep attent door toen de doelman van Batavia een bal los moest laten en werd daarna neergehaald, waardoor de bal op de stip ging. Lars ter Steege benutte het buitenkansje en tekende voor de 2-0. Niet lang daarna zou de wedstrijd helemaal beslist worden toen Twan Franken heel slim een vrije trap in de korte hoek plaatste.

Na de 3-0 was het verzet van de gasten definitief gebroken en had Heumen nog alle kans om de score verder uit te bouwen. Joep van Dam wist met een fijne pass Daan Poos nog te vinden, maar zag zijn fraaie bal niet gepromoveerd worden tot assist. Ook Twan Franken leek nog te gaan scoren, maar had pech dat zijn inzet op de paal belandde. De 4-0 viel uiteindelijk toch nog toen Rick Kersten de bal goed teruglegde op invaller Harm Franken, die de bal prima binnenschoot. Hiermee was ook de eindstand bereikt en de zondag van Heumen werd nog mooier nadat men na afloop ontdekte dat zowel SVO’68, SCD’33 als Niftrik punten hadden laten liggen. Hierdoor krijgt de wedstrijd van volgende week – Heumen gaat op bezoek bij SVO’68 – extra lading. Bij een eventuele overwinning kan Heumen écht weer aanhaken bij de strijd om het kampioenschap. Aanvang in de Ooij is 14.30 uur.

48: 1-0 Twan Franken

56: 2-0 Lars ter Steege (pen.)

61: 3-0 Twan Franken

86: 4-0 Harm Franken

Opstelling Heumen: Alex de Best; Joep van Dam, Huub Spanjaards, Nicky Janssen-Bouwmeester, Karsten Savelkoul (Tim ten Barge); Rick Kersten, Daan poos, Thomas Wijsman (Jawad Nejrabi); Luuk Poos, Lars ter Steege (Harm Franken), Twan Franken.