Heumen wint in wedstrijd van de muts

SCD '33 1 (zon)

Mannen, 1, 5e klasse E

18 maart 2018 14:00

In een wedstrijd waarin het vooral over mutsen en winterkleding ging, nam Heumen drie verdiende punten mee naar huis. Op bezoek bij SCD’33 opende Heumen prima, kwam het op 0-1, zakte de ploeg daarna ver terug, maar wist het uiteindelijk toch met 2-5 te winnen.

Het was koud op het sportpark in Deest en op de open vlakte had de gure wind vrij spel. Het geringe aantal toeschouwers dat de tocht naar het voetbalveld had durven maken, was dus wel voorbereid op winterse omstandigheden. Maar toch moest men even met de ogen knipperen toen de scheidsrechter in een carnavalesk winterkostuum het veld betrad. De leidsman, die overigens prima floot, had voor de gelegenheid gekozen voor een opvallend outfit, bestaande uit felblauwe sokken, een geel-zwart trainingspak en een oranje Unox-muts (met pluim). Ook de Heumense grensrechter had zich, in een blauw trainingspak met bijpassende grijze muts, goed voorbereid op het koude weer. Wie dacht dat de mutsenparade daarmee ten einde was, kwam bedrogen uit. Na amper twintig minuten voetbal besloot ook de speler-trainer van SCD’33 een duit in het zakje te doen door zichzelf, getooid in een oranje SCD-kostuum inclusief skihandschoenen, bril en zwarte muts, een invalbeurt te gunnen. De bonte parade aan kledingstukken zorgde voor de nodige hilariteit onder het publiek, maar gelukkig was dit niet het enige vertier dat er deze middag werd voorgeschoteld.

Ook over het spel van Heumen kon men grotendeels tevreden zijn.  De ploeg opende sterk en combineerde soepel over het Deestse kunstgrasveld. Met name over de rechterflank, met een bedrijvige Karsten Savekoul, stichtte Heumen veel gevaar. Omdat de eindpass vaak net niet goed was, bleven grote kansen uit maar na bijna twintig minuten spelen zorgde een mooie aanval alsnog voor de verdiende voorsprong. De opbouw begon bij doelman Robin Tsaganos, via Nicky Janssen-Bouwmeester werd Karsten Savelkoul vrijgespeeld en zijn pass werd door Ferdi Roelofs weer perfect teruggelegd op Harm Franken die beheerst binnen schoot. De 0-1 was een goede afspiegeling van de verhoudingen, maar gek genoeg leek het voor Heumen ook het sein om een tempo lager te gaan voetballen.

SCD’33 deed juist het tegenovergestelde en werd de bovenliggende partij. Heumen verloor veel duels en liet zich meeslepen in het fysieke spel van de thuisploeg. Een vrije trap van ruim 30 meter zorgde voor de 1-1 en vervolgens sloeg de vlam even in de pan. Met een stevige overtreding werd eerst Glenn van Dooren uit de wedstrijd gekegeld en niet veel later wilde een speler van SCD’33 Stef Arts te lijf gaan. Na een ouderwetse tik op de kin kreeg het heethoofd een terechte rode kaart maar juist op het moment dat SCD’33 met tien man verder moest, gaf Heumen een makkelijke goal weg. De verdediging stond te slapen en zonder al te veel weerstand mocht een speler van SCD’33 vrij voor de Heumense goal de 2-1 aantekenen.

Nadat iedereen in de rust weer even op kamertemperatuur was gekomen, besloot Heumen in de tweede helft vol overtuiging op zoek te gaan naar de gelijkmaker. Met de wind in de rug kreeg Remko Smits hiervoor al snel een eerste kans, maar zijn schot werd door de doelman gekeerd. SCD’33 probeerde het tempo uit de wedstrijd te halen waardoor Heumen er maar niet aan toe kwam om de thuisploeg langdurig onder druk te zetten. Er was dan ook een klein mazzeltje nodig om op gelijke hoogte te komen. Harm Franken was attent toen een voorzet bleef hangen in de zestienmeter van SCD’33 en schoot uit een moeilijke hoek hard, en via de binnenkant van de paal, de 2-2 binnen.

Daarna bleek een gouden wissel voldoende om de wedstrijd te beslissen. Invaller Daan van Ruitenbeek stond slechts enkele minuten in het veld, maar liet zien al snel over het juiste gevoel voor de goal te beschikken. Ferdi Roelofs had zich knap vrijgespeeld aan de zijkant en zijn voorzet werd door Daan van Ruitenbeek bij de eerste paal binnengekopt. Heumen drukte daarna door en Harm Franken gooide de wedstrijd met een fraaie vrije trap, en alweer zijn derde goal van de middag, definitief in het slot.

Na de 2-4 liet Heumen zich nog even onnodig terugdringen, maar met een puntgave counter maakte de ploeg een einde aan de illusies die SCD’33 eventueel nog mocht hebben. Een voorzet van Ferdi Roelofs werd door Harm Franken met een beetje hulp van een SCD-verdediger bij Alex de Best bezorgd. Met een soepele lichaamsschijnbeweging stuurde hij een paar spelers van SCD’33 het bos in en toen iedereen van de thuisploeg al naar de grond was gegaan, schoof hij de bal heel rustig in de lange hoek.

Met de 2-5 overwinning stijgt Heumen naar plaats negen op de ranglijst en komt het in puntenaantal gelijk met onder andere SCD’33. Volgende week krijgt Heumen een tegenstander van een ander kaliber tegenover zich, want dan komt nummer twee NSVV FC Kunde op bezoek. Aanvang 14.30 uur.

17: 0-1 (Harm Franken)
32: 1-1
35: Rode kaart SCD'33
37: 2-1
62: 2-2 (Harm Franken)
67: 2-3 (Daan van Ruitenbeek)
72: 2-4 (Harm Franken)
82: 2-5 (Alex de Best)

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Nicky Janssen-Bouwmeester, Huub Spanjaards, Glenn van Dooren (Alex de Best), Stef Arts; Remko Smits (Daan van Ruitenbeek), Bas Buskens, Harm Franken; Karsten Savelkoul, Ferdi Roelofs, Jorit Peters (Pim Buskens).