Heumen nipt geklopt door DSZ

DSZ 1 (zon)

Mannen, 1, 5e klasse E

10 mei 2018 14:00

Heumen bood op bezoek bij DSZ meer dan voldoende weerstand en bezorgde de hoger aangeschreven thuisploeg een moeilijke middag. Toch lukte het niet om een puntje mee te nemen en ging de ploeg met 2-1 ten onder.

Bij Heumen ontbrak aanvoerder Ferdi Roelofs en hij werd vervangen door JO19-speler Lars ter Steege. Op het veld kwam Heumen onverwacht een oude bekende tegen want de wedstrijd stond onder leiding van oud Heumen-speler Jeroen Leerentveld. DSZ, dat netjes meedraait in de top van de ranglijst, was zoals verwacht de ploeg met het meeste balbezit. Heumen ving de thuisploeg veelal op eigen helft op en probeerde er dan via een counter uit te komen. Het zorgde voor een spelbeeld waarin het nu niet bepaald regende van de kansen.

DSZ had een paar ‘handenbindertjes’ in het team lopen, maar hanteerde een te laag tempo om het Heumen echt lastig te maken. De thuisploeg was wel een paar keer gevaarlijk met voorzetten van de zijkant, maar tot grote reddingen werd doelman Robin Tsaganos nog niet gedwongen. Heumen verscheen aan de andere kant ook niet veelvuldig voor het DSZ-doel, maar kreeg via Karsten Savelkoul (schot met links over) en Nicola Maira (kopbal in de handen van de doelman) toch twee kleine kansen. De brilstand leek dan ook op het bord te blijven staan tot aan de pauze, maar een onoplettendheid in de Heumense defensie zorgde ervoor dat DSZ plots in een overtalsituatie terecht kwam. Met een steekbal werd een van de aanvallers weggestuurd en schuin voor het Heumen-doel schoof hij de bal in de lange hoek.

De 1-0 stand had direct na de rust al door de thuisploeg verdubbeld kunnen worden, want in de eerste vijf minuten was Heumen nog niet bij de les. DSZ had het vizier echter niet op scherp staan en na tien minuten in de tweede helft kreeg plots Heumen een grote kans op de gelijkmaker. Nicola Maira verscheen vrij voor de doelman maar kreeg de bal niet achter de keeper het net in. De schrik leek hiermee in de DSZ-benen te zijn gesprongen want de aanvalsgolf was plots gaan liggen.

Toch leek de wedstrijd na ruim een uur spelen te worden beslist. Een DSZ-verdediger wilde met een lange bal vanaf de middenlijn de spits aan het werk zetten, Robin Tsaganos was daardoor al wat voor zijn goal gaan staan om de lange bal te kunnen onderscheppen maar zag tot zijn grote schrik hoe de bal veel meer vaart had dan hij had gedacht. Het resultaat was een ongelukkige doelman die tot zijn afgrijzen zag hoe de bal achter hem tegen de touwen waaide. De 2-0 leek de beslissing, maar het was DSZ dat zo vriendelijk was om Heumen terug de wedstrijd in te helpen. Vanaf de linkerkant wilde een speler terugspelen op zijn doelman, maar die bleek op een heel andere plek te staan dan de speler gedacht had. Ook hier resulteerde dit in een ongelukkige doelman die, ondanks een verwoede achtervolging, moest toezien hoe de bal in de verre hoek verdween.

De 2-1 gaf de Heumense burger weer moed en met een beetje geluk had de gelijkmaker nog kunnen vallen. Harm Franken (uit een hoekschop) en Lars ter Steege (voorzet die op de lat viel) hadden echter niet het benodigde geluk en ook enkele rommelige situaties in de zestienmeter van DSZ pakte voor Heumen net niet goed uit.

Door de nederlaag blijft Heumen op de tiende plaats staan. Om stevig in de middenmoot te blijven staan moet er komende zondag eigenlijk gewonnen worden van Kolping-Dynamo. Heumen speelt dan weer thuis op het eigen sportpark, aanvang 14.30 uur.

70: 2-1 (Eigen doelpunt)

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Remko Smits (Glenn van Dooren), Huub Spanjaards, Nicky Janssen-Bouwmeester, Stef Arts (Jorit Peters); Karsten Savelkoul, Alex de Best, Bas Buskens, Lars ter Steege; Harm Franken, Nicola Maira (Rick Kersten).