Knappe zege !

Batavia 1 (zon)

15 maart 2015 14:00

Elibol, Y.

Heumen 1 boekte een verrassende maar verdiende 1-3 overwinning bij Batavia. Ondanks een ongelukkige 1-0 achterstand bleef Heumen voetballend gezien de betere partij en pakte het in de slotfase de verdiende overwinning.

De op voorhand lastige uitwedstrijd bij nummer twee Batavia bleek voor Heumen alleszins mee te vallen. Hoewel Heumen een paar keer goed weg kwam, was de overwinning verdiend te noemen. De wedstrijd kwam direct op gang met een gevaarlijke corner van Batavia, van de doellijn gehaald door Huub Spanjaards. Twee minuten later was ook Heumen dicht bij een doelpunt, maar een kopbal van Glenn van Dooren kon miraculeus worden gered door de doelman. In de daaropvolgende hoekschop kopte Rolf Omvlee net naast. Na deze spetterende openingsfase zakte de wedstrijd wat in. Heumen was voetballend beter en zorgvuldiger in balbezit maar op de counter, en gesteund door de wind in de rug, bleef ook Batavia dreigend. De wedstrijd werd opengebroken door een discutabele vrije trap (al dan niet hands) vanaf de zijkant. De voorzet zorgde voor verwarring in de Heumense defensie en werd achter Reinier Jetten het doel in gefrommeld. De 0-1 achterstand was een domper en vlak voor rust zorgde attent optreden van Dayne Koopman er voor dat de score niet verdubbeld werd.

Hoewel het spel in de eerste helft goede hoop bood op een mooi resultaat, kwam Heumen slecht uit de kleedkamer en had het geluk dat Batavia de wedstrijd weigerde te beslissen. Zo schoof de spits van Batavia de bal naast het doel toen hij oog in oog stond met Reinier Jetten en waren er enkele gevaarlijke momenten voor het Heumense doel. Heumen kwam niet meer aan het voetballen toe en bracht Michel Poos in het veld om wat meer balvastheid in de voorhoede te verkrijgen. De ingreep bleek succesvol en de wedstrijd kantelde langzaam in het voordeel van Heumen. Na een uur spelen viel de verdiende gelijkmaker. Een vrije trap van Luuk Poos werd in de muur geblokt, maar omdat dit met de hand gebeurde legde de scheidsrechter de bal op de stip. Aanvoerder Ferdi Roelofs bleef rustig en schoot de 1-1 beheerst binnen. Vervolgens golfde de wedstrijd op en neer. Er was een goed schot van Ferdi Roelofs, maar aan de overkant greep Wouter Janssen goed in bij een schietkans voor Batavia.

Een doelpunt hing voor beide ploegen in de lucht en gelukkig was het Heumen dat toesloeg. Huub Spanjaards schoot vanaf 20 meter op doel en de bal zeilde over de Batavia-doelman heen. De 1-2 voorsprong was verdiend en met nog een klein kwartier op de klok leek de zege voor Heumen veilig. Batavia leek er doorheen te zitten en omdat het slotoffensief niet veel meer om het lijf had dan wat hoge ballen in de zestien meter, was het wachten op de beslissende Heumense counter. Die kwam pas diep in blessuretijd. Harry van Lent stond aan de basis door de bal precies op tijd mee te geven aan invaller Joost Haefkens. Hij kon alleen op de doelman af en schoof de bal in de korte hoek.

Door de 1-3 overwinning heeft Heumen de plaatsen 4 t/m 7 weer in het vizier. Aanstaande zondag kan de ploeg definitief aansluiten als het thuis van DIOSA weet te winnen. Aanvang 14.30 uur op sportpark De Toppenberg.

Batavia – Heumen: 1-3

36e;      1-0;
60e;      1-1; Ferdi Roelofs (pen.)

77e;      1-2; Huub Spanjaards
90e;      1-3; Joost Haefkens

Heumen: Reinier Jetten; Glenn van Dooren (63e; Michel Poos), Alex de Best, Wouter Janssen, Dayne Koopman; Rolf Omvlee, Ferdi Roelofs, Huub Spanjaards; Harry van Lent, Bas Geurts (83e; Joost Haefkens), Luuk Poos.