Heumen grijpt strohalm !

Union 1 (zon)

13 april 2014 14:30

Beersum, R. van

In de strijd tegen degradatie pakte Heumen 1 gisteren de laatste strohalm door thuis met 3-1 van Union te winnen. De ploeg legde enorm veel strijd, beleving en inzet op de mat en hierop moest Union het antwoord schuldig blijven.

De sleutel tot het succes lag in de achterhoede waarin Tommy Kroes zijn rentree maakte en samen met zijn kompaan Christian Kroes het team op voorbeeldige wijze aanstuurde. Mart Roelofs maakte als rechtsachter zijn debuut in de basis en op het middenveld keerde Alex de Best terug van een schorsing. Het bleken exact de juiste impulsen voor Heumen, dat overtuigend aan de wedstrijd begon. Union begon lichtzinnig aan de wedstrijd en zag de trage opbouw telkens verstoord worden door het fanatiek jagende Heumen. Het leverde Heumen een overwicht op en al na een kwartier viel de eerste treffer. Het schot van Chiel van Rhijn werd nog geblokt, maar viel voor de voeten van Ferdi Roelofs die niet twijfelde en de 1-0 binnen schoot. Direct na de goal kreeg Chiel van Rhijn, na prima doorjagen van Huub Spanjaards, een goede kans op meer maar ditmaal ging zijn inzet over. Aan de andere kant kreeg ook Union een kans, maar Reinier Jetten redde katachtig op een kopbal van dichtbij.

Ondertussen bleef Union knoeien in de opbouw. Ditmaal verloor het de bal op het middenveld, waarna Ferdi Roelofs direct Harry van Lent kon wegsturen met een steekbal. Harry van Lent werd gevloerd in de zestien meter en de toegekende penalty werd door Christian Kroes koelbloedig verzilverd. Heumen nam deze 2-0 voorsprong mee de rust in en kwam ook de tweede helft goed uit de startblokken. Tommy Kroes kreeg een aardige mogelijkheid uit een corner, maar zijn kopbal ging over het doel.
Hierna zakte Heumen wat terug. Het continu afjagen van de tegenstander had kracht gekost en Heumen liep verder terug dan noodzakelijk was. De ploeg vergat zelf te voetballen en beperkte zich enkel tot het verdedigen van de voorsprong. Er was een doelpunt van Union voor nodig om Heumen weer bij de les te krijgen en die goal viel na 60 minuten toen de geheel vrijstaande, boomlange, spits bij de tweede paal ongehinderd mocht inkoppen. Deze aansluitingstreffer was voor Heumen het signaal om weer wat meer energie in de wedstrijd te gooien. Union bleef nog steeds veel in balbezit, maar Heumen counterde zichzelf naar de beste kansen. In de 69ste minuut werd de wedstrijd beslist. Reinier Jetten redde eerst op een inzet van Union en stuurde daarna Chiel van Rhijn de diepte in. De lange bal werd verkeerd ingeschat door de Union-verdediging en Chiel van Rhijn kon de bal onder de doelman doorschuiven. De 3-1 stand gaf Heumen weer wat rust en Union was niet meer bij machten om er nog een slotoffensief uit te gooien. Heumen bracht Richard Poos en Nick Bos in het veld voor Johan Onderstal en Harry van Lent. Beide routiniers kregen de taak om voorin de bal vast te houden en er zodoende voor te zorgen dat Heumen niet meer in de problemen kwam. In de slotminuten kreeg ook Sjoerd Hoenselaar nog speelminuten nadat hij de uitstekend spelende Mart Roelofs had vervangen.
Heumen boekte dus een belangrijke overwinning en verkleinde het gat naar DIOSA tot twee punten. Op zondag 27 april speelt Heumen de volgende wedstrijd, thuis tegen AVIOS. Aanvang 14.30 uur.