Nederlaag voor Heumen op bezoek bij Roda’28

6645KL
WINSSEN
tel. 0487-521646

Na twee overwinningen op rij kon Heumen weer wat omhoog kijken op de ranglijst. Maar op bezoek bij Roda’28 moest de ploeg toch een behoorlijke 5-2 nederlaag incasseren. Een aantal zwakke fases in de wedstrijd deden de ploeg de das om.

Heumen startte de wedstrijd met een paar noodgedwongen wijzigingen. Nicky Janssen-Bouwmeester en Luuk Poos waren niet beschikbaar en werden vervangen door Stef Arts en Benjamin van Triest. De start van de wedstrijd is – zoals wel vaker dit seizoen – moeizaam. De ploeg werd direct teruggedrongen door Roda’28 en werd voornamelijk beperkt tot verdedigen. Al binnen vijf minuten ging het voor de eerste keer mis toen een speler van de thuisploeg een hoekschop binnen het vijfmetergebied vrij kon inkoppen. Het leek alsof Heumen dit nodig had om ook zelf aan de wedstrijd te kunnen beginnen. Langzaam kreeg de ploeg meer grip op de wedstrijd en na een kwartier spelen volgde de 1-1. Pim Geurts wist na goed doorzetten de Roda-doelman te omspelen en leverde de bal af bij Harm Franken. Die kon de bal controleren en schoot uit de draai met zijn linkerbeen in het dak van het doel.

Na de gelijkmaker bleef Heumen het betere van het spel houden. De grootste kans op een voorsprong was voor Lars ter Steege, die na een mooie combinatie met Harm Franken de bal voor het doel langs schoot. Na deze kans kreeg Heumen het lastiger en was het de thuisploeg die het heft weer in handen wist te nemen. En in tegenstelling tot Heumen, lukte het Roda’28 om het overwicht wel in doelpunten om te zetten. De 2-1 viel uit een strafschop en niet veel later viel een geblokte bal met enig fortuin bij de eerste paal binnen. De twee eenvoudig weggegeven doelpunten zorgden ervoor dat Heumen met een 3-1 achterstand de kleedkamer moest opzoeken.

De tweede helft startte voor Heumen al niet veel beter dan de eerste. Opnieuw liet de ploeg zich ver terugdringen en opnieuw viel er een tegengoal uit een standaardsituatie. Ditmaal was het een vrije trap die bij de tweede paal kon worden binnengekopt. Heumen toonde opnieuw snel tekenen van herstel want vijf minuten later stond de 4-2 alweer op het bord. Stef Arts leverde een fijne voorzet af bij Lars ter Steege die de bal knap over de doelman heen wist te koppen. De goal gaf de ploeg nieuwe energie en er volgde een fase van ongeveer 25 minuten waarin Heumen de bovenliggende partij bleef. Maar opnieuw toonde deze fase grote gelijkenissen met de eerste helft, want ook nu lukte het Heumen niet om het overwicht in doelpunten uit te drukken. Kansen daarvoor waren er wel degelijk. De eerste was voor Daan Poos die de bal in vrijstaande positie net over het doel heen kopte. En niet veel later volgde er een ouderwetse scrimmage in het zestienmetergebied van Roda’28 waarbij het een klein wonder was dat de bal niet het doel in rolde.

Met jonkies Juul Peters en Tycho Pouwels in het elftal werd de Heumen voorzien van nieuwe energie en kreeg Harm Franken nog een kans. Zijn van richting veranderde schot werd door de Roda-doelman echter knap uit de hoek getikt. Heumen voelde hierna dat het deze zondag puntloos zou afsluiten en zag de krachten langzaam wegvloeien. Het slotakkoord bleek uiteindelijk nog voor de thuisploeg die via opnieuw een strafschop de score uit wist te bouwen tot 5-2.

Door de nederlaag is de kleine opmars van Heumen op de ranglijst in de kiem gesmoord. De ploeg daalt naar plek 9 en moet weer eventjes omlaag kijken. In dat kader staat er zondag een belangrijke thuiswedstrijd op het programma. Dan komt NSVV FC Kunde – met eenzelfde puntenaantal als Heumen – op bezoek op Sportpark de Toppenberg. Aanvang van de wedstrijd is 14.00 uur.

16: 1-1 Harm Franken

44: 3-1 (pen.)

55: 4-2 Lars ter Steege

89: 5-2 (pen.)

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Karsten Savelkoul, Huub Spanjaards, Glenn van Dooren, Stef Arts; Benjamin van Triest (Juul Peters), Lars ter Steege (Tycho Pouwels), Pim Geurts; Lars Eggenhuizen, Harm Franken, Daan Poos.