Heumen wint op bezoek bij UHC

UHC 1 (zon)

4e klasse E

6 november 2022 14:00

M. ten Broek

Sportpark Schaarweide
Sportlaantje 2
6616BD
HERNEN
tel. 0487-531686

Op bezoek bij UHC heeft Heumen de tweede competitiezege van het seizoen geboekt. Ondanks twee achterstanden was de overwinning dikverdiend te noemen. Door de drie punten houdt de ploeg aansluiting bij de langgerekte middenmoot van de competitie.

Trainer Rob Ernst gaf dezelfde mannen die vorige week een flinke nederlaag tegen SC Millingen moesten incasseren een herkansing. Toch verliep het bezoek aan Bergharen in eerste instantie niet heel voorspoedig. Aanvoerder Huub Spanjaards liet zich al vroeg in de wedstrijd de bal afsnoepen waardoor de spits van UHC de bal achter doelman Robin Tsaganos kon schuiven. Dit was uiteraard niet de start waar Heumen op hoopte, maar de ploeg liet zich er niet door ontmoedigen. Heumen nam al snel het initiatief en had het betere van het spel. UHC probeerde het Heumense spel vooral te ontregelen door een aantal (stevige) overtredingen te maken. De scheidsrechter bestrafte de overtredingen vooral met geel, waar een aantal keer al aan een rode kaart te denken viel.

Uit een van de UHC-overtredingen kreeg Heumen een vrije trap op een aantrekkelijke plek voor Harm Franken. Zijn schot kreeg vlak voordat de doelman de bal wilde pakken een lastige stuit mee, waardoor de keeper de bal moest loslaten. Daan Poos was er als eerste bij en kon de bal in twee instanties binnenwerken. Lang kon Heumen niet van de gelijkmaker genieten want een paar minuten later tikte Lars ter Steege een UHC-speler aan in het zestienmetergebied van Heumen. Doelman Robin Tsaganos kon nog wel een hand tegen de toegekende strafschop krijgen, maar wist de bal niet te keren. De 2-1 was een nieuwe tegenvaller maar opnieuw bleek Heumen veerkrachtig. De ploeg pakte het goede spel al snel weer op en zette de verdediging van de thuisploeg al vroeg onder druk. Dit zorgde voor een paar hachelijke momenten voor het UHC-doel en na 25 minuten volgde de verdiende 2-2. Een vlotlopende aanval werd uiteindelijk knap door Harm Franken in het doel gegleden. Hiermee waren de doelpunten voor de eerste helft op en moesten de ploegen met een gelijke stand richting de kleedkamer.

Gelukkig voor het publiek bleek er ook nog genoeg spektakel bewaard voor het tweede bedrijf. In tegenstelling tot eerder dit seizoen kwam Heumen deze keer vlijmscherp uit de kleedkamer. Heumen speelde z’n beste spel van dit seizoen en het was wachten op de verdiende voorsprong. Een aantal keer was de doelman van de thuisploeg een sta-in-de-weg, maar hij was kansloos op een weergaloze knal van Pim Geurts. Vanaf ongeveer 25 meter nam hij een afvallende bal ineens op de pantoffel en schoot hem strak in de winkelhaak. Ook na de 3-2 bleef Heumen de aanval zoeken. Na goed voorbereidend werk van Luuk Poos kreeg Lars ter Steege de grootste kans om de wedstrijd te beslissen, maar zijn inzet eindigde op de paal. Uiteindelijk leek de wedstrijd alsnog in de plooi van Heumen te vallen. Eerst mocht een speler van UHC vertrekken met een tweede gele kaart, later viel de verdiende 4-2. Invaller Juul Peters had vanaf de linkerflank een goede voorzet in huis waarmee hij Daan Poos wist te vinden. Die wist de bal bij Lars ter Steege te krijgen die op zijn beurt weer de bal tegen de touwen kopte.

Met een mannetje meer op het veld leek alles nu wel beslist, maar plots begon de Heumense machine te haperen. Een eerste waarschuwing van UHC eindigde in het zijnet. Een tweede schot werd tegengehouden door Robin Tsaganos. Maar een derde poging was wel raak. Gelukkig stond de 90e minuut al op het scorebord maar na de 3-4 moest Heumen toch nog even billenknijpen. In de allerlaatste seconde kreeg de ploeg nog een hoekschop waarbij zelfs de doelman mee naar voren spurtte. Huub Spanjaards bracht verlossing door de bal weg te werken en meteen hierna floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd.

Door de overwinning houdt de ploeg aansluiting bij de lange middenmoot in de competitie. Aankomende zondag kan Heumen met stip gaan stijgen als er op het eigen sportpark gewonnen wordt van Ewijk. De wedstrijd begint om 14.00 uur.

10: 1-1 Daan Poos

23: 2-2 Harm Franken

54: 2-3 Pim Geurts

72: Rode kaart UHC

83: 2-4 Lars ter Steege

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Nicky Janssen-Bouwmeester, Huub Spanjaards, Glenn van Dooren, Karsten Savelkoul; Lars ter Steege (Tycho Pouwels), Daan Poos, Pim Geurts; Lars Eggenhuizen, Harm Franken, Luuk Poos (Juul Peters).