Heumen promoveert naar 4e Klasse na winst op Victoria’25

6645KL
WINSSEN
tel. 0487-521646

Dankzij een 2-1 overwinning op Victoria’25 speelt Heumen volgend seizoen een niveau hoger. In een vooral spannende wedstrijd waren beide ploegen aan elkaar gewaagd. Harm Franken zorgde met een doelpunt in de absolute slotfase voor een enorme ontlading bij de rood-witte brigade.

Deels gedwongen, had trainer Henny Queens de opstelling voor deze finalewedstrijd op een aantal plekken gewijzigd. Karsten Savelkoul en Tycho Pouwels kregen een basisplaats op het Heumense middenveld en Michel Poos was de aanvalsleider, op de flanken gesteund door Luuk Poos en Daan Poos. Uiteraard startte de wedstrijd met een flinke vuurwerkshow. En nadat de rood-witte en groen-witte rookwolken waren opgetrokken werd direct zichtbaar dat de twee ploegen vooral niet wilde verliezen deze middag. Heel veel echt grote kansen waren er niet, maar wel een aantal gevaarlijke momenten. Namens Heumen was Luuk Poos dicht bij een doelpunt, nadat hij op de achterlijn zijn tegenstander had gepasseerd en hard op de vuisten van de doelman schoot. Ook Michel Poos kreeg een kans uit een hoekschop.

Victoria’25 was zo nu en dan ook gevaarlijk. Met name over de Heumense rechterkant wist de ploeg een aantal keren goed door te breken. Halverwege de eerste helft leidde een verkeerde inschatting van Rick Kersten de openingsgoal van Victoria’25 in. Hij maaide half over de bal heen waarna de aanvaller vrij voor Robin Tsaganos hard inschoot. Maar zoals vaker dit seizoen toonde Heumen zich veerkrachtig. De ploeg zocht direct de weg voorwaarts en na een perfect aangesneden vrije trap van Luuk Poos was het spits Michel Poos die knap binnen kopte. De 1-1 stand zorgde weer voor wat rust op het veld maar dit was van korte duur. De scheidsrechter kwam namelijk ongelukkig ten val en moest duizelig het veld verlaten. De wedstrijd werd hierdoor ongeveer een kwartier onderbroken, maar kon later gelukkig weer worden hervat (met een nieuwe leidsman).

Aan het wedstrijdbeeld veranderde niet veel. Beide ploegen bleven voorzichtig en het voetballende niveau was niet overdreven hoog. Zoals wel vaker in finales, was het vooral de spanning die ervoor zorgde dat het duel toch aantrekkelijk bleef. Ook aan inzet was er geen gebrek. Victoria’25 was over het algemeen de fysiek iets sterkere ploeg en had daardoor optisch een klein overwicht op het veld. Toch lukte het de ploeg nauwelijks om echt door de Heumense defensie heen te breken. Grote kansen waren er voor de pauze dan ook niet meer waardoor er met 1-1 gerust ging worden.

Ook na de pauze bleef het een spannende wedstrijd waarin beide ploegen elkaar geen ruimte gaven. Heumen probeerde via de zijkanten gevaarlijk te worden en zo nu en dan lukte het Daan Poos en Luuk Poos om een tegenstander te passeren. Maar het vervolg liet daarna vaak te wensen over waardoor ook Heumen geen grote kansen kreeg. Tycho Pouwels was misschien nog het dichtst bij, maar in kansrijke positie besloot hij nog een extra speler te willen passeren waar hij waarschijnlijk beter voor een schot op doel had kunnen gaan. Ook Victoria’25 kreeg een goede kans, maar doordat de spits niet helemaal met zijn passen leek uit te komen ging een inzet van dichtbij hoog over het doel.

Ondertussen werden de eerste tekenen van vermoeidheid zichtbaar. Heumen wisselde de moegestreden Tycho Pouwels en Stef Arts en bracht met Harm Franken en Glenn van Dooren verse krachten – en ervaring – in het veld. Met het eindsignaal in zicht voelde zowel Heumen als Victoria’25 dat één moment beslissend zou kunnen zijn voor promotie. De strijd werd hierdoor wat heviger en zo nu en dan liepen de emoties wat hoger op. Er waren enkele kaarten nodig om de boel in het gareel te houden, maar echt onsportief werd het gelukkig geen moment.

Juist toen iedereen op het sportpark – waar het inmiddels was gaan regenen – zich had verzoend met een aanstaande verlenging, volgde voor Heumen het moment waar de ploeg op gewacht had. Een lange bal werd met enig fortuin verlengd door Michel Poos en viel voor de voeten van Harm Franken. Die stond akelig vrij en snelde zich een weg naar het Victoria-doel. Vanaf ongeveer zestien meter besloot hij de bal langs de uitstormende doelman te schuiven. De 2-1 zorgde voor een vreugde-uitbarsting bij Heumen, maar er de ploeg moest nog een aantal lange minuten volhouden om de winst over de streep te trekken. Victoria’25 stuurde uiteraard alles en iedereen mee naar voren waardoor er nog twee hachelijke momenten in de Heumense zestienmeter ontstonden.

Heumen overleefde beide situaties en kreeg via Daan Poos zelfs nog dé kans op de 3-1. In eenzelfde soort situatie als Harm Franken een paar minuten eerder, mocht hij vrij doorlopen richting de doelman. Alleen waar het Harm Franken wel lukte de bal binnen te schuiven, ging de poging van Daan Poos naast het doel. Pijn deed het Heumen gelukkig niet, want direct na deze kans floot de scheidsrechter af en stormde spelers en staf van Heumen richting de meegereisde supporters.

Door de 2-1 overwinning heeft Heumen promotie naar de 4e Klasse te pakken en sluit Henny Queens zijn tijdperk bij Heumen op de best denkbare manier af. Na een welverdiende vakantie kunnen de mannen zich halfweg augustus gaan voorbereiden op het nieuwe seizoen. Onder leiding van de nieuwe trainer (Rob Ernst) zal de draad straks weer worden opgepakt en kunnen we ons onder andere weer gaan opmaken voor de spraakmakende derby’s tegen Overasseltse Boys.

28: 1-1 Michel Poos

90: 2-1 Harm Franken

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Rick Kersten, Huub Spanjaards, Nicky Janssen-Bouwmeester, Stef Arts (Glenn van Dooren); Karsten Savelkoul, Lars ter Steege, Tycho Pouwels (Harm Franken); Daan Poos, Michel Poos, Luuk Poos.