Minimale zege voor Heumen op bezoek bij SVHA

SVHA (zon)

8 december 2019 14:00

Op bezoek bij SVHA bleek één Heumens doelpunt genoeg voor drie verdiende punten. Verdedigend werd er weinig weggegeven maar doordat de voorsprong niet uitgebouwd werd, bleef het tot het laatst spannend. Luuk Poos kroonde zich tot matchwinner.

Heumen trad aan zonder topschutter Twan Franken en dit gemis zou zich vooral in het verzilveren van de mogelijkheden nog doen voelen deze middag. Door zijn absentie werd er het een en ander verschoven in de opstelling en keerde Glenn van Dooren terug in de basisploeg. De start van Heumen was overtuigend. SVHA werd teruggedrongen op eigen helft en Heumen had veelal de bal. Dit zorgde al gelijk voor een paar hachelijke momenten voor het doel van SVHA, waarbij de grootste kans te noteren viel voor Joep van Dam. Vanuit het middenveld was hij goed doorgekomen in de vijandelijke zestienmeter, maar hij had pech dat zijn schot op de paal belandde. Heumen noteerde daarbij ook een groot aantal corners en vrije trappen, maar ook hieruit lukte het niet om te scoren. Tot tweemaal toe werd wel de lat geraakt, maar de verdiende voorsprong bleef uit.

Uiteindelijk viel de onvermijdelijke 0-1 toch. Na ruim een half uur ging Karsten Savelkoul goed door op de linkerflank en wist hij de bal panklaar voor Luuk Poos voor te geven. Luuk Poos kon vervolgens eenvoudig binnen tikken en zette Heumen op voorsprong. Direct hierna had de marge verdubbeld kunnen worden, maar het lukte Harm Franken niet om het goed voorbereidende werk van Daan Poos een passend vervolg te geven. Hierdoor bleef de ruststand 0-1.

Na de rust kreeg Heumen de stevige wind wat meer tegen zich en besloot SVHA het over de opportunistische boeg te gooien. Het zorgde voor een meer fysieke wedstrijd met vooral rommelig voetbal. Heumen bleef de betere kansen krijgen – en gaf verdedigend vrijwel niets weg – maar het veldspel van Heumen was van een bedenkelijk niveau. Desondanks had de ploeg het zichzelf wel wat makkelijker kunnen maken door de score verder uit te bouwen. Want deze kansen kwamen er wel degelijk. Zo kreeg Harm Franken een aardige kopkans, maar ging de bal voorlangs. En zo schoot Daan Poos een volley hoog over. Deze ballen gingen er dus niet in waardoor het tot de laatste seconde billenknijpen bleef, want ook voor SVHA kon de bal zomaar ineens goed vallen. Dit onheil trof Heumen gelukkig niet, waardoor de 0-1 zege over de streep werd getrokken.

Door de drie punten blijft Heumen redelijk gehandhaafd in de bovenste groep op de ranglijst. In een competitie waarin de bovenste zeven ploegen om beurten punten blijven verspelen, is alles nog mogelijk en bedraagt de achterstand op de koploper “slechts” vijf punten. Voor de winterstop speelt Heumen nog één wedstrijd. Aanstaande zondag komt de nummer twee op de ranglijst – SCD’33 – op bezoek. Een bijzonder belangrijke wedstrijd voor Heumen, waar drie punten eigenlijk noodzakelijk zijn om écht bovenin mee te blijven doen. Aanhaken of afhaken dus. Aanvang 14.00 uur.

31: 0-1 Luuk Poos

Opstelling Heumen: Alex de Best; Glenn van Dooren, Huub Spanjaards, Tim ten Barge, Nicky Janssen-Bouwmeester (Ferdi Roelofs); Daan Poos, Joep van Dam, Rick Kersten (Thomas Wijsman), Karsten Savelkoul; Harm Franken, Luuk Poos.