Heumen opent met driepunter

AVIOS/DBV 1 (zon)

22 september 2019 14:00

Het seizoen 2019-2020 is voor Heumen begonnen met drie punten tegen AVIOS/DBV. In een wedstrijd waarin Heumen beter was, liet het lange tijd na om de bezoekers de knock-out toe te dienen. Lars ter Steege werd matchwinner door een benutte strafschop.

Gezien de ‘transferperiode’ afgelopen zomer, waren de verwachtingen voorafgaand aan de wedstrijd hooggespannen. Met de komst van Luuk Poos, Daan Poos, Twan Franken, Joep van Dam, Tim ter Barge en Thomas Wijsman werd er een karrevracht aan kwaliteit aan de selectie toegevoegd. Daarmee moet Heumen om de bovenste plaatsen mee kunnen doen, maar dat wordt ook van de bezoekende ploeg AVIOS/DBV verwacht. Direct een goede krachtmeting dus voor de mannen van Henny Queens.

Toch moest Heumen nog even wachten voordat het de bal kon laten rollen. Waar het iedereen van AVIOS/DBV was gelukt om voor de herdenking van Market Garden het dorp binnen te komen, bleek de scheidsrechter zich toch te hebben laten verrassen door de militaire colonne. Een slordig begin van de jonge scheidsrechter, die in het vervolg liet zien de wedstrijd wel goed te kunnen leiden.

Behalve enkele nieuwelingen, viel er bij Heumen nog een verrassing te noteren in de basisopstelling. Alex de Best – jarenlang doelman van Heumen geweest, maar een paar jaar geleden de overstap gemaakt naar veldspeler – heeft de keepershandschoenen weer van zolder gehaald en bewaakte deze middag het Heumense doel. Achterin zagen we twee nieuwe backs – Joep van Dam en Karsten Savelkoul – en het aanvallende kwartet bestond uit de gebroeders Franken (Twan en Harm) en Poos (Luuk en Daan).

Heumen maakte de hooggespannen verwachtingen vanmiddag deels waar. Bij vlagen liet de ploeg zien dat er heel erg veel voetbal in het team zit en dat ze ook levensgevaarlijk kunnen zijn in de omschakeling. Bij vlagen was het echter ook nog te slordig en te vaak ontbrak de scherpte voor de goal. Dit was er lange tijd de reden van dat AVIOS/DBV nog in de wedstrijd zat en doordat de marge slechts op één doelpunt verschil bleef staan, ontstond er zelfs nog een slotoffensiefje van de gasten.

Eerst terug naar de eerste helft. Heumen had het in het eerste kwartier lastig met de bezoekers, die voorin over een paar echte “handenbinders” beschikten. Toch kantelde de wedstrijd langzaam maar zeker in Heumens voordeel. Met name de rechterflank – waar de Joep van Dam, Daan Poos en Luuk Poos elkaar regelmatig wisten te vinden – zorgde voor veel gevaar. Na twintig minuten was er een claim voor een strafschop (handsbal AVIOS/DBV) en vlak daarna kregen ook Harm Franken (kopbal naast) en Twan Franken (schot op de doelman) kansen om de score te openen. Uiteindelijk ging de bal alsnog op de stip nadat Luuk Poos onderuit werd getrokken in de zestien. Lars ter Steege benutte het buitenkansje en zette Heumen verdiend op 1-0.

Daarna was het alleen nog maar Heumen dat de klok sloeg en kreeg Twan Franken de beste kans na een goede voorzet van Luuk Poos. AVIOS/DBV kreeg ook nog een grote kans, nadat er ruis op de lijn ontstond tussen doelman Alex de Best en centrale verdediger Glenn van Dooren. De spits van AVIOS/DBV wipte de bal echter naast het doel waardoor Heumen toch met een voorsprong de rust in ging.

Na de pauze opende Heumen opnieuw goed. Luuk Poos kreeg een schietkans, maar zag zijn inzet gekeerd worden door de doelman. Maar opnieuw volgde er ook een waarschuwing van de gasten, met een vrije trap op de lat. Langzaam maar zeker leken de krachten bij Heumen ook wat weg te vloeien. AVIOS/DBV zette meer druk naar voren en Heumen zakte steeds verder terug op eigen helft. Dit zorgde ervoor dat de ploeg veel ruimte kreeg in de omschakeling, maar Heumen speelde het keer op keer niet goed uit. Dit kritiekpunt mag de ploeg zich aanrekenen, maar daar stond tegenover dat Heumen verdedigend weinig steken liet vallen. Echt grote kansen vielen er voor de bezoekers nauwelijks te noteren en vlak voor tijd gooide de doelman van AVIOS/DBV de wedstrijd in het slot.

Dit deed hij uiterst onhandig door binnen een paar minuten twee gele kaarten – en dus rood – te pakken. En omdat AVIOS/DBV al drie keer gewisseld had, moest er ook nog eens een veldspeler verder als doelman. De eerste gele kaart had al een directe rode kunnen zijn (natrappen), twee minuten later was het alsnog raak nadat hij de bal onnodig wegtrapte terwijl er al gefloten was voor een overtreding op invaller Rick Kersten. Dit haalde de angel uit het slotoffensief en Heumen trok de overwinning zonder al te veel moeite over de streep.

Al met al dus een prima zondag voor Heumen. Zonder zelf het beste spel te laten zien, werd er toch redelijk eenvoudig gewonnen van een ploeg die normaal gesproken ook om de bovenste plaatsen mee zal doen. Volgende week gaat Heumen op bezoek bij SDOO, een ploeg die de competitie eveneens met drie punten is gestart. Aanvang 14.00 uur.

25: 1-0  Lars ter Steege (pen.)

87: Rode kaart AVIOS/DBV

Opstelling Heumen: Alex de Best; Joep van Dam, Glenn van Dooren, Huub Spanjaards (Tim ter Barge), Karsten Savelkoul; Daan Poos, Stef Besems, Harm Franken, Lars ter Steege (Rick Kersten); Luuk Poos, Twan Franken (Max Janssen-Reinen).