Heumen pakt drie punten op bezoek bij Batavia

Batavia 1 (zon)

5e klasse D

17 november 2019 14:00

Na een paar weken met puntverlies, heeft Heumen op bezoek bij Batavia weer eens drie punten gepakt. Dankzij een hattrick en een assist van Twan Franken werd er redelijk eenvoudig met 1-4 gewonnen. Heumen heeft hierdoor het zicht op de bovenste plaatsen weer terug.

Bij Heumen keerde Nicky Janssen-Bouwmeester weer terug in de basis en schoof Joep van Dam een plekje door naar het middenveld. Het centrale verdedigingsduo werd gevormd door Huub Spanjaards en Tim ten Barge. Zoals wel vaker dit seizoen, startte Heumen overtuigend aan de wedstrijd. Batavia werd direct teruggedrongen en met name vanaf de linkerkant – waar Twan Franken gepositioneerd stond – kwam veel gevaar. Niet verwonderlijk kwam de eerste Heumense goal ook van deze kant toen Twan Franken vrij werd gespeeld voor de doelman. In twee instanties wist hij de bal achter de doelman te krijgen. De scheidsrechter negeerde hierbij – ogenschijnlijk terecht – het vlagsignaal van de wel erg gretige Bataafse grensjager.

Na de 0-1 drukte Heumen door. En in tegenstelling tot eerdere wedstrijden dit jaar, lukte het nu wel om de score uit te bouwen. Luuk Poos gaf de bal perfect voor en opnieuw was het Twan Franken die de bal binnen kon schieten. Hierna nam Heumen wat gas terug en lukte het Batavia om met wat meer opportunistisch spel zo nu en dan gevaar te stichten. Er ontstonden wat hachelijke momenten maar Robin Tsaganos hield zijn doel tot de rust schoon. In de tegenstoot had Heumen met wat meer overzicht wellicht nog een extra goal kunnen maken, maar de ruststand bleef staan op 0-2.

Ook de Heumense start van de tweede helft was sterk. De ongetwijfeld goede bedoelingen van Batavia werden direct de kop ingedrukt. Luuk Poos en Harm Franken zetten goed druk op de achterhoede van Batavia en uiteindelijk was het Twan Franken die van dit goede werk kon profiteren. Hij maakte zijn hattrick compleet en zette Heumen op 0-3. De wedstrijd was hiermee eigenlijk al gespeeld, maar toch kwam Batavia nog enigszins terug. Daan Poos stond na een botsing tegen een elleboog met een bloedneus aan de kant waardoor Heumen tijdelijk met een mannetje minder speelde. Deze pijn deed zich direct voelen en Batavia profiteerde optimaal door een voorzet bij de tweede paal in te koppen.

De 1-3 gaf de thuisploeg weer wat hoop en niet veel later ontsnapte Heumen aan de aansluitingstreffer toen een bal van Batavia op de paal belandde. Nadat besloten werd dat Daan Poos toch niet meer verder kon – en Rick Kersten hem verving – keerde de rust in het veld weer terug. Heumen pakte opnieuw het overwicht en creëerde plots weer kansen om de vierde treffer te maken. De gebroeders Franken kregen de grootste mogelijkheid toen eerst Twan Franken op de doelman stuitte en vervolgens Harm Franken de rebound naast schoot. Niet veel later lukte het echter alsnog om te scoren. Luuk Poos stuurde Twan Franken richting het doel van Batavia en hij stelde de goed meegelopen Rick Kersten in staat om de 1-4 aan te tekenen.

Dit zou ook de eindstand zijn, waardoor Heumen plots ook weer vier plaatsen is gestegen op de ranglijst. Nog steeds staat het allemaal redelijk dicht bij elkaar en kan een goede reeks Heumen zomaar weer terugbrengen aan de top. Zondag gaat de ploeg op bezoek bij WVW. Aanvang 14.30 uur.

19: 0-1 Twan Franken

25: 0-2 Twan Franken

47: 0-3 Twan Franken

66: 1-3

82: 1-4 Rick Kersten

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Nicky Janssen-Bouwmeester, Tim ten Barge, Huub Spanjaards, Karsten Savelkoul (Thomas Wijsman); Daan Poos (Rick Kersten), Joep van Dam, Lars ter Steege; Twan Franken, Harm Franken, Luuk Poos.