Heumen begint 2020 met drie punten

Unitas '28 1 (zon)

26 januari 2020 14:00

De eerste wedstrijd van 2020 leverde Heumen direct drie punten op. Thuis tegen Unitas’28 speelde Heumen niet groots, maar won het zonder noemenswaardige problemen. Na een pikstart stond de ploeg al snel op 2-0 en was de wedstrijd eigenlijk al beslist.

Heumen miste nog een aantal mensen waardoor trainer Henny Queens – die onlangs bijtekende voor nog een extra seizoen – een klein beetje moest improviseren in de opstelling. Het zorgde voor een basisplek voor Thomas Wijsman, die als linkshalf in de ploeg kwam. Met Daan Poos en Rick Kersten trad Heumen sowieso met een jonge middenlinie aan, maar alle drie zouden ze een prima wedstrijd spelen.

Van de wijzigingen was in het veld daarom ook weinig te merken. Heumen opende voortvarend en pakte al binnen het kwartier een comfortabele 2-0 voorsprong. Beide goals werden geproduceerd door het duo Daan Poos-Twan Franken. Eerst was het Daan Poos die topscorer Twan Franken wist te bedienen, niet veel later waren de rollen omgedraaid en prikte Daan Poos de bal tegen het net na goed werk van Twan Franken. Heumen nam na de vroege doelpunten wat gas terug, maar voor kansen of mogelijkheden voor de gasten zou het niet zorgen. De trainer van Unitas’28 had na een half uur al genoeg gezien van zijn eigen ploeg en besloot een dubbele wissel toe te passen. Veel effect had het helaas voor de gasten niet. Sterker: de beste kans voor de rust was voor Heumen nadat Rick Kersten een mooie voorzet van Twan Franken over het doel schoot.

Na de pauze bleef Heumen de betere partij. Het spel speelde zich vooral af op de helft van Unitas'28, maar echt grote kansen kreeg Heumen niet bij elkaar gespeeld. Zo nu en dan viel het elftal uiteen in twee stukken en daardoor kregen de gasten vaak veel ruimte in de omschakeling. Dit zorgde al een paar keer voor dreiging, met name uit enkele hoekschoppen. Het was dan ook niet onlogisch dat de gasten uiteindelijk terugkwamen in de wedstrijd. Een afgeslagen hoekschop werd opnieuw voorgegeven en kon bij de tweede paal redelijk vrijstaand worden binnengeschoten.

Heumen leek hierdoor weer wakker te zijn geworden en nam plots wel weer het heft in handen. En nu ging de ploeg ook in de afronding wat doortastender te werk, al had het daarbij een klein beetje geluk nodig. Een schot van Twan Franken werd geblokt door een verdediger maar viel pardoes voor de voeten van Luuk Poos, die op het randje van buitenspel ontsnapt was aan de aandacht van de complete Unitas-verdediging. Hij bleef rustig voor het doel en schoof heel beheerst de 3-1 binnen. Niet veel later kon hij opnieuw juichen en opnieuw was Twan Franken de aangever. Nu kwam er echter een stuk minder geluk bij kijken, want nadat hij knap de achterlijn had gehaald, wachtte hij net zo lang met voorgeven totdat Luuk Poos helemaal in positie was en bijna niet meer kon missen. Dit deed hij dan ook niet en met de 4-1 was de wedstrijd helemaal beslist. Heumen speelde de wedstrijd rustig uit, maar liet zich in de blessuretijd toch nog een keer verrassen bij een voorzet. Nu kroop de spits van Unitas'28 slim voor een verdediger en was hij ook de uitkomende doelman Alex de Best te slim af.

Al met al was het een redelijk eenvoudige overwinning voor Heumen, dat daardoor bovenin de ranglijst mee blijft doen. Volgende week zal de ploeg waarschijnlijk een zwaardere test wachten, als het op bezoek gaat bij AVIOS/DBV. Aanvang 14.30 uur.

3: 1-0 Twan Franken

12: 2-0 Daan Poos

77: 3-1 Luuk Poos

83: 4-1 Luuk Poos

Opstelling Heumen: Alex de Best; Joep van Dam, Huub Spanjaards, Tim ten Barge (Jorit Peters), Nicky Janssen-Bouwmeester; Rick Kersten, Daan Poos, Thomas Wijsman (Jawad Nejrabi); Twan Franken, Harm Franken, Luuk Poos.