Heumen verliest derby tegen Overasseltse Boys

Overasseltse Boys 1 (zon)

5e klasse E

10 maart 2019 14:00

In een matige derby heeft Heumen nipt verloren van buurman Overasseltse Boys. De wedstrijd verdiende eigenlijk geen winnaar, maar de bezoekers bleken de meest gelukkige deze middag en wonnen met 0-1.

De middag begon hoopvol voor Heumen. De JO7 had het goede voorbeeld gegeven door de voorwedstrijd tegen hun leeftijdsgenootjes uit Overasselt in winst om te zetten. Toen de 'grote jongens', onder begeleiding van een heuse sfeeractie, het veld betraden was de stemming dan ook optimistisch. Maar nadat de rood-witte en zwarte rookwolken door de harde wind van het sportpark waren geblazen, bleef er voor de voetballiefhebber bitter weinig over. Liefhebbers van vechtvoetbal, waaiballen en acties die stierven in goede bedoelingen hadden wel een prima middag.

Toch kon er niemand beschuldigd worden van een gebrek aan inzet. Heumen maakte er een vechtwedstrijd van en streed voor iedere meter gras. De spelers van Overasseltse Boys werden overal kort op de huid gezeten en in de duels bleek Heumen vaak de baas. Daarbij werd de rand van het toelaatbare opgezocht, maar hiermee voorkwam Heumen wel dat het voetbaltechnisch betere Overasselt gevaarlijk kon worden. Lange tijd ging dit goed en de eerste echte kans was zelfs voor Heumen. Harm Franken schoot op de vuisten van de doelman en in de rebound wist ook Lars ter Steege niet te scoren.

Niet veel later werd ook Overasseltse Boys gevaarlijk. Een kopbal van Bas Janssen zou een doelpunt zijn geworden, ware het niet dat een eigen speler de bal per ongeluk van de doellijn haalde. Geluk dus voor Heumen, dat vlak voor rust opnieuw goed wegkwam toen een voorzet net niet kon worden binnengegleden. Robin Tsaganos kon hierdoor nog redding brengen en ook de rebound ging naast het Heumense doel.

Na de rust kende de wedstrijd eenzelfde spelbeeld. Heumen, dat de stormwind nu schuin tegen had, trok zich noodgedwongen terug op eigen speelhelft en Overasseltse Boys wist zich niet door de Heumense defensie heen te spelen. De 0-0 was dan ook een logisch gevolg maar zoals zo vaak wordt dit niet de eindstand. Een van de twee teams blijkt vaak toch ergens een gelukje te vinden dat zorgt voor een doelpunt en helaas voor Heumen was het deze middag Overasseltse Boys dat dit geluk aan haar zijde had. Een mislukt schot viel pardoes voor de voeten van Bas Janssen, die zich geen moment bedacht en via de binnenkant van de paal raak schoot.

Heumen, dat verdediger Glenn van Dooren geblesseerd zag uitvallen, moest hierdoor de verdedigende stellingen verlaten en probeerde er nog een offensief uit te persen. Door de harde wind lukte het echter niet om hoge ballen in de Overasseltse zestienmeter te pompen en ook over de grond kwam de ploeg er niet doorheen. Pas in blessuretijd ontstond er een paar keer wat dreiging voor het doel. En in de slotsecondes van het duel ging Stef Besems nog naar de grond na een kleine duw in de rug, maar het was te weinig voor een strafschop.

Hierdoor bleef Heumen met lege handen achter en leed het een 0-1 nederlaag. De uitslag weerhield de spelers, en supporters, er gelukkig niet van om er nog een gezellige middag van te maken in de drukbezochte kantine. Als iedereen weer nuchter is, zal Heumen tot de conclusie komen dat het nog steeds onderin de middenmoot is te vinden en dat het gat met de plaatsen daarboven langzaam maar zeker groter wordt. In de komende reeks uitwedstrijden zullen er dus punten gepakt moeten worden om aansluiting te vinden. Te beginnen aanstaande zondag, dan gaat Heumen op bezoek bij Victoria’25. Aanvang 14.30 uur.

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Nicky Janssen-Bouwmeester, Huub Spanjaards, Glenn van Dooren (Max Janssen Reinen), Stef Besems; Rick Kersten, Alex de Best, Lars ter Steege, Karsten Savelkoul; Jawaj Nejrabi (Ferdi Roelofs), Harm Franken.