Eindelijk weer winst voor Heumen

AAC-Olympia 1 (zon)

5e klasse E

14 april 2019 14:00

Het was al een tijdje terug, maar Heumen heeft weer kunnen proeven van het zoet van een overwinning. Op bezoek bij AAC-Olympia werd er, geheel terecht, met 1-3 gewonnen.

De laatste overwinning van Heumen dateerde van 10 februari dit jaar, toen de ploeg met 0-2 wist te winnen op bezoek bij SVO’68. Daarna volgden er maanden met best redelijk spel, maar met weinig punten. Zo af en toe werd er een punt gepakt, zoals vorige week knap bij DSZ, maar vaak was het ‘net niet’ voor Heumen. Tot zondag 14 april dus. Mede-laagvlieger AAC-Olympia bleek het perfecte medicijn voor Heumen.

In tegenstelling tot de wedstrijd van twee weken geleden, begon Heumen nu wel direct goed aan de wedstrijd. Heumen had de controle over het spel en al na een kwartier voetballen viel de eerste goal. Spits Harm Franken schoot de bal in de verre hoek binnen. De droomstart kende een passend vervolg, want niet veel later viel ook de 0-2. Jawad Nejrabi stond vrij op de rand van de zestienmeter en schoot de bal in dezelfde hoek als waar Harm Franken eerder de 0-1 vond. De thuisploeg besloot hierna iets opportunistischer te gaan spelen en vooral veel hoge ballen in de Heumense zestienmeter te pompen. Doelman Robin Tsaganos was telkens op zijn post en vlak voor rust zat het Heumen ook niet tegen toen er discussie ontstond over een bal die al dan niet over de doellijn zou zijn geweest. De scheidsrechter kon dit zelf niet beoordelen en vertrouwde daarom op het objectieve oordeel van grensrechter Rob Poos. Geen doelpunt!

Er was trouwens ook nog wat pech voor Heumen, want na een goede steekbal van Huub Spanjaards had Lars ter Steege eigenlijk een penalty verdiend, maar (al dan niet ter compensatie op de situatie hiervoor) deze werd niet gegeven. In de tweede helft probeerde AAC-Olympia meer druk te zetten op Heumen, maar echt grote kansen ontstonden er hierdoor niet. Heumen kreeg zelfs de beste kans via Karsten Savelkoul, maar zijn schot ging voorlangs. Des te zuurder was het dus dat Heumen zichzelf niet veel later in de problemen bracht, door zwak uit te verdedigen en op die manier AAC-Olympia terug in de wedstrijd te helpen.

Gelukkig wist Heumen de marge tien minuten later weer op twee doelpunten te brengen. Harm Franken werd onderuit gehaald in de zestienmeter en nu volgde er wel een strafschop voor Heumen. Lars ter Steege, twee weken geleden ook al trefzeker vanaf de stip, schoot opnieuw raak. De voorsprong zou verder niet meer in gevaar komen en in de slotfase maakte Thijs van Eldijk nog zijn debuut als voetballer (eerder had hij al gekeept) van Heumen 1.

De drie punten zijn een fijne opsteker voor Heumen richting het drukke Paasweekend. Dan moet Heumen namelijk twee keer aan de bak. Op zaterdag 20 april ontvangt de ploeg AVIOS/DBV (aanvang 18.00 uur), op Tweede Paasdag komt DVSG op bezoek (aanvang 14.00 uur).

16: 0-1 Harm Franken
20: 0-2 Jawad Nejrabi
82: 1-3 Lars ter Steege (pen.)

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Nicky Janssen-Bouwmeester, Huub Spanjaards, Alex de Best, Jorit Peters; Jawad Nejrabi, Stef Besems (Max Janssen Reinen); Rick Kersten (Thijs van Eldijk), Lars ter Steege, Karsten Savelkoul; Harm Franken.