Heumen wint eenvoudig bij SVHA

SVHA (zon)

Mannen, 1, 5e klasse E

20 mei 2018 14:30

Op bezoek bij SVHA wist Heumen eenvoudig met 1-3 te winnen. Een 1-0 achterstand, na een matige eerste helft, werd na de pauze omgebogen in een 1-3 overwinning. Harm Franken was met twee doelpunten opnieuw belangrijk.

Kunstgras en warme temperaturen. Het blijft een ongelukkige combinatie voor de echte voetballiefhebber, maar het waren de omstandigheden waar Heumen het deze middag mee moest doen. Het veld werd weliswaar zowel voor de wedstrijd als in de rust gesproeid, maar toch drukte de warmte het tempo van de wedstrijd. Beide ploegen kwamen maar moeizaam door elkaars verdediging heen. Heumen had iets meer balbezit en kreeg ook iets meer (kleine) kansen. Alex de Best schoot na een goede voorzet van Stef Arts over het doel en een schot van Harm Franken verdween in de armen van de SVHA-doelman.

Voor het doel van Heumen was tot dan toe niet veel te doen geweest, maar toen Heumen ineens uit positie stond na een ingooi van SVHA lag de boel plots open. Een speler van SVHA mocht vrij voorzetten en bij de tweede paal stond een andere speler helemaal vrij om de 1-0 in te koppen. Heumen leek direct de kans te krijgen om op gelijke hoogte te komen nadat een speler van SVHA de bal met de hand beroerde in het eigen strafschopgebied, maar tot ieders verbazing besloot de scheidsrechter het incident te bagatelliseren. Hierdoor moest Heumen, dat in de eerste drie kwartier geen grootse indruk achterliet, met een achterstand de rust in.

Na de pauze ging het plots beter met de roodwitten. En waar Heumen juist steeds beter ging voetballen, zakte het niveau bij de thuisploeg in rap tempo verder weg. Gesteund door een vroege gelijkmaker kwam de ploeg eigenlijk nauwelijks meer in de problemen. Nicky Janssen-Bouwmeester gooide de bal voor het doel, Nicola Maira zette goed door en wist na enig gerommel de bal voor zijn voeten te krijgen en van dichtbij de 1-1 binnen te schieten. Hierna liet Heumen zien dat het, zeker in de laatste maanden, een stuk verder is dan in het begin van het seizoen. Voetballend ging de bal makkelijk van voet tot voet en hoewel het tempo nog steeds niet bijzonder hoog was, kon je wachten op de Heumense doelpunten.

Zoals zo vaak dit seizoen was het goudhaantje Harm Franken die de punten veilig stelde. Eerst schoot hij een vrije trap laag in de korte hoek en verraste hij de SVHA-doelman die tot dan toe enkel was opgevallen door vervelend gedrag bij hoekschoppen van Heumen. Drie minuten later was hij attent toen de linksback van SVHA te zacht terugspeelde op diezelfde doelman en prikte hij de 1-3 tegen het net. De wedstrijd werd daarna vakkundig uitgespeeld door Heumen, dat met een beetje meer geluk en overzicht de score nog wat verder had kunnen opvoeren. Invaller Lars ter Steege was nog het dichtst bij een treffer, maar zijn schot verdween hoog over het doel.

Door de drie punten blijft Heumen steviger op plaats negen staan. Volgende week sluit Heumen het seizoen 2017/2018 af met een thuiswedstrijd tegen DSZ. Na afloop zal er afscheid worden genomen van enkele vertrekkende / stoppende spelers en van de afzwaaiende technische staf. Aanvang van de wedstrijd is 14.30 uur.

47: 1-1 (Nicola Maira)
72: 1-2 (Harm Franken)
75: 1-3 (Harm Franken)

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Nicky Janssen-Bouwmeester, Huub Spanjaards, Glenn van Dooren, Stef Arts (Jorit Peters); Remko Smits (Stef Besems), Alex de Best, Ferdi Roelofs; Karsten Savelkoul, Harm Franken, Nicola Maira (Lars ter Steege).