Heumen doet zichzelf tekort bij VVLK

VVLK 1 (zon)

Mannen, 1, 5e klasse E

22 april 2018 14:30

Op bezoek bij VVLK toonde Heumen in het eerste halfuur wel erg veel ontzag voor de thuisploeg. Pas na de gelijkmaker leek de ploeg te beseffen dat er weinig kwaliteitsverschil tussen beiden zat en durfde Heumen wat verder vooruit te voetballen. Doordat Heumen de kansen niet wist te verzilveren, lukte het echter niet om punten mee naar huis te nemen.

Het tactische plan van Heumen bestond ongetwijfeld uit het “terugzakken bij balverlies” en het “opvangen van de tegenstander op eigen helft”, maar deze termen werden door de spelers wel erg letterlijk genomen. Zeker in het eerste halfuur was het grootste deel van het Heumense elftal vaak onnodig lang in eigen doelgebied te vinden en mocht VVLK veel te gemakkelijk oprukken richting het doel. Het te ver terugzakken zorgde ervoor dat VVLK vrijwel altijd gevaarlijk was en slechts korte afstanden hoefde te overbruggen om de bal terug te veroveren. Heumen kon voetballend slechts zelden over de middenlijn komen en riep het noodlot over zichzelf af.

De afstraffing volgde na ruim twintig minuten, toen Heumen de bal in eigen doelgebied niet weggewerkt kreeg en de spits van VVLK de bal van dichtbij kon inschuiven. Pas nadat Harm Franken na ruim een halfuur spelen een teenlengte tekort kwam om een steekbal van Alex de Best te kunnen controleren, begon Heumen langzaamaan te geloven in eigen kansen. Steeds vaker kwam Heumen op de helft van VVLK te spelen en een balverovering van Karsten Savelkoul bleek de inleiding tot de gelijkmaker. Hij legde de bal goed terug op Harm Franken, die op zijn beurt de meegelopen Stef Arts wist te vinden. Via een been van een VVLK-speler verdween de bal achter de doelman en stond Heumen vlak voor rust weer op 1-1.

Door de gelijkmaker ging Heumen met een compleet andere gemoedstoestand de kleedkamer in en ook in de kantine van VVLK, waar je in de rust door de barvrouw nog ouderwets wordt uitgekafferd als je vriendelijk vraagt of je de koffie in een plastic bekertje mag omschudden zodat je het kan meenemen naar het veld, was de feestmuziek iets gaan liggen. Vol goede moed begon Heumen aan de tweede helft maar na slechts enkele minuten voetballen kreeg de wedstrijd een echte ‘game changer’ te verwerken.

De scheidsrechter, die goed floot, kon door een blessure niet verder en ook een uitgebreide behandeling van Heumen-aanvoerder Ferdi Roelofs mocht niet baten. In alle haast bleek er ergens een vervanger te zijn gevonden maar het joviale gejoel waarmee de nieuwe leidsman door het Leuthse publiek werd ontvangen, deed voor Heumen al het ergste vrezen. Op z’n zachtst gezegd werd het niveau van de leiding er door de wissel niet beter op en al na drie minuten had de nieuwbakken scheidsrechter de bal al op de stip liggen; in het voordeel van VVLK uiteraard. Huub Spanjaards werd eerst naar de grond getrokken, maar dit bleef onbestraft. Toen de bal daarna onfortuinlijk op z’n arm viel was de van-het-terras-getrokken-scheidsrechter er echter als de kippen bij om een strafschop toe te kennen.

Na de 2-1 ging Heumen op zoek naar de gelijkmaker. Nicky Janssen-Bouwmeester was al gelijk dichtbij de 2-2 toen een lange bal van hem bijna over de onzekere VVLK-doelman heen stuiterde.  Het bleek de opmaat tot een heuse kansenregen van Heumen, maar niemand wist de trekker over te halen. Daan van Ruitenbeek (hoekschop naast gekopt bij de tweede paal), Harm Franken (bal via de binnenkant paal uit het doel) en Karsten Savelkoul (kopbal gepakt door de doelman) kregen drie opgelegde kansen, maar een gelijkmaker bleek er niet meer in te zitten.

Heumen laat hierdoor onnodig punten liggen op bezoek bij de nummer drie van de ranglijst. Volgende week krijgt Heumen de kans op revanche want dan komt SVHA op bezoek op sportpark De Toppenberg. Terwijl de Gildenbroeders dan op de achtergrond hun tropisch hardhouten vogel naar beneden proberen te schieten, gaat Heumen op voor een driepunter. Aanvang 14.30 uur.

42: 1-1 (Stef Arts)

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Nicky Janssen-Bouwmeester, Huub Spanjaards, Glenn van Dooren (Jorit Peters), Stef Arts; Karsten Savelkoul, Bas Buskens, Alex de Best, Ferdi Roelofs; Harm Franken, Nicola Maira (Daan van Ruitenbeek).