Matige wedstrijd, toch drie punten voor Heumen

DVSG 1 (zon)

Mannen, 1, 5e klasse E

6 mei 2018 14:30

Het was warm en behalve de plaatsen op de ranglijst stond er weinig meer op het spel voor Heumen. Ook het vooruitzicht op een “dubbel” Hemelvaarts-programma speelde wellicht niet mee, maar toch won Heumen in een matige pot van rode lantaarndrager DVSG; 1-0.

Tegen de nummer laatst op de ranglijst opende Heumen niet erg overtuigend. De bezoekers kregen hierdoor het idee dat er in deze wedstrijd nog weleens wat te halen zou kunnen zijn en weerde zich kranig. Nog sterker; de eerste grote kans was voor DVSG maar Robin Tsaganos wist een vrije kopbal met zijn voeten te keren. Het spelbeeld stond daarna bol van slordigheden, onbegrepen passes en mislukte aanvallen. Het duurde tot ruim een halfuur alvorens Heumen de eerste fatsoenlijke kans wist te creëren, maar omdat de voorzet iets te scherp was voor Harm Franken leverde het alsnog niets op.

Daarna lukte het Heumen om het gaspedaal iets meer in te trappen en het duurde niet lang voordat DVSG onder de druk bezweek. Stef Besems schoot vanaf ruim twintig meter op doel, de DVSG-doelman wist de bal met moeite te keren, maar de meegelopen Harm Franken werkte de bal met de knieën alsnog over de doellijn. De 1-0 bleek eigenlijk al direct de beslissing in de wedstrijd. DVSG was niet bij machten om Heumen nog verder onder druk te zetten en leek zich door deze tegenslag al neer te leggen bij de nederlaag.

Nog voor de rust nam Nicola Maira het DVSG-doel onder vuur en ook na de pauze, op een vroege kans van DVSG na, was het Heumen dat het spel dicteerde. Verschillende kansen werden echter door de thuisploeg gemist, waardoor DVSG onnodig lang in de wedstrijd bleef. Harm Franken (rebound op de paal) en Ferdi Roelofs (schot gepakt door de doelman) weigerde de wedstrijd te beslissen waardoor er nog een rommelige slotfase volgde.

De scheidsrechter, die de hele wedstrijd nog niet had uitgeblonken door zijn duidelijkheid, had inmiddels besloten om letterlijk helemaal nergens meer voor te fluiten. Dit leverde Heumen zowel voordelen als nadelen op. Zo werd een harde overtreding van Alex de Best met de mantel der liefde bedekt, maar zag de beste man ook twee strafschoppen voor Heumen over het hoofd. Een DVSG-speler (niet de keeper) pakte een bal van Harm Franken bijna klemvast in de zestienmeter en ook de sterk ingevallen Rick Kersten leek in het strafschopgebied te worden neergelegd.

Doordat de marge slechts één doelpunt bleef, zocht DVSG nog lucht voor een slotoffensief. Heumen werd daardoor iets verder teruggedrongen maar verder dan enkele verdwaalde afstandsschoten zouden de bezoekers niet komen. Heumen blijft door de 1-0 overwinning op de tiende plaats en moet zich concentreren op de strijd om plek zeven. Verder zakken zal niet snel meer gebeuren, maar een paar plaatsen stijgen zit er nog wel in. Op Hemelvaartsdag, donderdag 10 mei, gaat Heumen op bezoek bij DSZ, op zondag 13 mei ontvangt Heumen Kolping-Dynamo. De wedstrijd op 10 mei begint om 14.00 uur, op 13 mei speelt Heumen om 14.30 uur.

33: 1-0 (Harm Franken)

Opstelling Heumen: Robin Tsaganos; Stef Besems, Huub Spanjaards, Nicky Janssen-Bouwmeester, Stef Arts; Remko Smits (Bas Buskens), Alex de Best, Ferdi Roelofs, Karsten Savelkoul; Harm Franken, Nicola Maira (Daan van Ruitenbeek / Rick Kersten).