Weer een puntendeling !

DVE-Trajanus 1 (zon)

19 maart 2017 14:30

Rutten, M.M.T.

In een wedstrijd waarin het voetbal vaker bijzaak dan hoofdzaak was, hield Heumen een verdiend punt over aan het bezoek bij DVE-Trajanus. Michel Poos en Pim Buskens bogen een achterstand om in een 1-2 voorsprong, maar de thuisclub kwam daarna alsnog langszij.

Bij Heumen keerde Glenn van Dooren weer terug in het centrum van de verdediging en speelde Michel Poos opnieuw in de spits. DVE-Trajanus speelde op de voor hen kenmerkende manier, met veel balcontacten, korte passes, trucjes en tierelantijntjes. Gevaarlijk zo lang ze aan de bal zijn, maar in de omschakeling lag er voor Heumen regelmatig ruimte. Vooral in de eerste helft maakte Heumen hier nauwelijks gebruik van, want de ploeg leed vaak al vroeg balverlies en wist spits Michel Poos zelden te bereiken.

Het duurde dan ook even voordat de wedstrijd op gang kwam, maar na een half uur brak DVE-Trajanus de wedstrijd open met een doelpunt. De vanuit de middencirkel regerende scheidsrechter had tot dan toe alleen voor de aftrap gefloten, maar toonde zich nu plots erg pietluttig door een bal tegen de rug / schouder van doelman Rik Koenen (net buiten de zestienmeter) te bestraffen met een vrije trap. In eerste instantie smoorde deze in de Heumense muur, maar in de herkansing werd alsnog gescoord. Het bleek de opmaat voor een heet middagje waarin vervolgens van alles zou gebeuren dat niks met voetbal te maken heeft. Allereerst was er de scheidsrechter die voor een karrevracht aan irritatie zorgde door werkelijk nergens voor te fluiten, maar ineens zeer punctueel werd als er commentaar volgde. De sfeer in het veld sloeg daarna nog even over naar de kant, waar het Heumense publiek een misplaatst hoorcollege ‘racisme’ kreeg aangeboden door de technische staf van DVE-Trajanus. Nadat alle stofwolken waren opgetrokken werd er in de eerste helft ook nog even gevoetbald en vlak voor rust wist Heumen de gelijkmaker aan te tekenen uit een zeldzaam verkregen vrije trap. Huub Spanjaards gaf de bal scherp voor en Michel Poos kopte bij de eerste paal de 1-1 tegen de touwen.

Na de rust besloot Heumen het over een andere boeg te gooien en werd, zodra de bal was veroverd, direct de diepte gezocht bij Michel Poos. Met name Pim Buskens en Remko Smits moesten als ‘lopende mensen’ voor het gevaar zorgen en na een kwartier betaalde deze tactiek zich uit. Michel Poos verlengde een lange bal, Pim Buskens pikte de bal op, schoot vanaf 20 meter op doel en zag hoe zijn inzet een gelukkige stuit meekreeg en de doelman van DVE-Trajanus te machtig was. De 1-2 voorsprong was voor DVE-Trajanus het signaal om alles op de aanval te zetten en Heumen kwam meer onder druk te staan. Des te meer ruimte kreeg de ploeg in de omschakeling, maar een tweede schot van Pim Buskens werd nu wel door de doelman gepakt. Toch zou het DVE-Trajanus zijn dat de stand gelijk kon trekken. Over de linkerflank kon een speler van DVE-Trajanus een lage voorzet geven die bij de eerste paal binnen kon worden getikt. De 2-2 stand zorgde niet voor een verandering in het spelbeeld, want beide ploegen gingen op zoek naar een derde treffer. Heumen bleef gevaarlijk in de omschakeling, maar de grootste kansen waren voor DVE-Trajanus. Rik Koenen hield echter knap stand bij een vrije trap en een lage inzet in de korte hoek, waardoor de eindstand op 2-2 bleef staan.

Door het verdiende punt, loopt Heumen één puntje in op nummer voorlaatst Kolping-Dynamo. Aanstaande zondag speelt Heumen thuis tegen SCP, de nummer 12 op de ranglijst. Aanvang 14.30 uur.

DVE-Trajanus – Heumen: 2-2

30e:      1-0

43e:      1-1; Michel Poos

61e:      1-2; Pim Buskens

72e:      2-2

Heumen: Rik Koenen; Nicky Janssen-Bouwmeester, Alex de Best, Glenn van Dooren, Stef Arts; Karsten Savelkoul (25e: Pim Buskens), Huub Spanjaards, Remko Smits, Ferdi Roelofs, Harm Kersten (78e: Rolf Omvlee); Michel Poos (87e: Stef Besems).