Foutenfestival !

Mannen, 1, Groep 1 053

30 augustus 2015 14:30

Hoebink, E.B.J.

In een ouderwets foutenfestival verloor Heumen 1 met maar liefst 5-3 van DIOSA. Vooral in verdedigend opzicht gaf Heumen te veel weg en op alle vijf de tegengoals kon het etiket ‘overbodig’ worden geplakt.

Het begin van de wedstrijd werd gecontroleerd door Heumen en aanvankelijk leek er niet veel aan de hand voor de bezoekers. Na een klein kwartier werd de doorgebroken Luuk Poos neergelegd en kreeg Heumen een vrije trap in de buurt van de zestien meter. Luuk Poos legde zelf aan, maar schoot naast terwijl de maker van de overtreding er met geel genadig vanaf kwam. Heumen bleef beter, maar riep het onheil over zichzelf af door achterin te gaan knoeien.
Allereerst zorgde een harde, half hoge, terugspeelbal van Glenn van Dooren voor paniek bij doelman Alex de Best die de bal niet onder controle kreeg. Twee DIOSA aanvallers waren alert en zette de thuisploeg op voorsprong. Slechts twee minuten later lag de tweede treffer al in het Heumense net, nadat een vrije trap simpel kon worden verlengd en geheel vrijstaand mocht worden ingeschoten. Het weggeven van doelpunten werkte schijnbaar aanstekelijk, want ook DIOSA begon vrolijk mee te doen met het uitdelen van cadeaus. Michel Poos werd in de zestien meter tegen de grond geduwd en Ferdi Roelofs schoof de strafschop beheerst binnen. De marge werd teruggebracht naar één goal, maar dit duurde niet lang. Een hoekschop van DIOSA werd vrijstaand ingekopt waardoor het na een half uurtje al 3-1 stond.

De koek was voor de eerste helft echter nog lang niet op, want na een verre ingooi van Glenn van Dooren kon Huub Spanjaards tussen twee verdedigers inkoppen en leek Heumen met de 3-2 stand weer terug in de wedstrijd. Helaas moest het ergste voor Heumen nog komen. Op een kolderieke manier gaf de ploeg de 4-2 weg nadat een terugspeelbal van Bas Geurts over doelman Alex de Best verdween. Die gleed, in een ultieme poging de bal nog van de lijn te halen, ook nog eens uit en zag de bal tot afgrijzen in het net verdwijnen.

Met twee wissels in de rust probeerde Heumen de orde op het veld te herstellen en weer wat lijn in het spel te krijgen. Beide ploegen leken te zijn geschrokken van het foutenfestival voor rust en besloten het de tweede helft wat rustiger aan te doen. Onder de brandende zomerzon zakte het tempo en was er een foutje van DIOSA (onnodige handsbal in de zestien meter) nodig om Heumen weer in de wedstrijd te helpen. Ferdi Roelofs legde voor de tweede keer aan vanaf elf meter en schoot wederom onberispelijk binnen. Met de 4-3 stand hield Heumen lange tijd nog zicht op een puntje, maar twaalf minuten voor tijd besliste DIOSA de wedstrijd uit een hoekschop. De dekking bij Heumen was wederom niet op orde waardoor er vrijstaand mocht worden ingekopt voor 5-3.

Ondanks de nederlaag heeft Heumen plaatsing voor de volgende bekerronde nog steeds in eigen hand. Een overwinning op bezoek bij Keizerstad volstaat voor de winst in de groep. Deze wedstrijd wordt a.s. dinsdag gespeeld. Aanvang 19.30 uur.

DIOSA – Heumen: 5-3
21e:     1-0

23e:      2-0
25e:      2-1; Ferdi Roelofs (pen.)
30e:      3-1

35e:      3-2; Huub Spanjaards

38e:      4-2 65e:      4-3; Ferdi Roelofs (pen.)

78e:      5-3

Heumen: Alex de Best, Rolf Omvlee, Bas Geurts (45e; Nicky Janssen-Bouwmeester), Ferdi Roelofs, Glenn van Dooren; Alex van der Burgt (45e; Stef Arts), Nicola Maira (75e; Remko Smits), Huub Spanjaards; Vince Hoogakker, Michel Poos, Luuk Poos.