Met veel pijn en moeite !

NSVV FC Kunde 1 (zon)

24 april 2016 14:30

Arnts, P.M.J.

Met veel pijn en moeite heeft Heumen drie belangrijke punten uit het vuur weten te slepen. Op bezoek bij hekkensluiter FC Kunde bleek een vroeg eigen doelpunt van de thuisploeg beslissend. Heumen won met 0-1, maar eindigde de wedstrijd met negen man.

Het publiek dat net iets te laat op het Nijmeegse sportcomplex verscheen, zou het belangrijkste moment van de wedstrijd missen. Op het groene tapijt van FC Kunde kreeg Heumen na één minuut namelijk al een vrije trap vanaf de zijkant. Luuk Poos draaide de bal voor het doel en Tommy Kroes gaf zijn directe bewaker een slim zetje waardoor deze de bal pardoes achter zijn eigen doelman liep. De 0-1 voorsprong gaf Heumen een vliegende start, maar het bleek helaas geen voorbode voor een spectaculaire wedstrijd.

Na de treffer zocht Heumen al snel de verdedigende stellingen op en aan de bal heerste er (bij beide partijen) enorm veel onrust. Daarbij zal de onwennige ondergrond niet hebben geholpen en ook het feit dat Heumen het elftal al halverwege de eerste helft moest omgooien (blessure Joost Haefkens) hielp niet. Niels Mollink kwam als invaller in het veld en zijn rentree ging alles behalve geruisloos voorbij. Het onheil diende zich al vroeg aan, want koud in het veld werd Niels Mollink op zijn eerste gele kaart getrakteerd. En na exact 23 minuten mocht hij van de pedant leidende scheidsrechter alweer inrukken nadat hij een tweede gele kaart ontving voor het opvangen van een tegenstander. Hierdoor moest Heumen de gehele tweede helft met tien man verder om de voorsprong te verdedigen.

Heumen, dat in de eerste helft één kans weg had gegeven maar verder niet in de problemen was geweest, had het direct na rust even lastig. FC Kunde kreeg enkele goede kansen, maar een portie geluk, onkunde van de thuisploeg en een redding van Alex de Best hielden Heumen op de been. Daarna slaagde Heumen erin het tempo wat uit de wedstrijd te halen, waardoor de verdedigende organisatie weer wat beter stond. FC Kunde was enkele keren dreigend, maar echt grote kansen zou de thuisploeg niet meer krijgen. Nog eenmaal moest Alex de Best reddend optreden bij een inzet van dichtbij uit een lage voorzet. Heumen had ondertussen iets meer rust gevonden zodra het aan de bal was en met een beetje meer overzicht had het, op de counter, de genadeklap kunnen uitdelen. Dit werd niet gedaan waardoor de wedstrijd tot het laatste moment spannend bleef.

FC Kunde pompte nog enkele lange ballen in de Heumense zestien en loste nog enkele schoten van afstand (allemaal naast of over), maar echt benauwd kreeg Heumen het niet meer. De voorsprong werd door Heumen over de streep getrokken, maar toch eindigde de wedstrijd met een domper. Huub Spanjaards kreeg in blessuretijd namelijk nog een rode kaart voor een te late sliding (zwaar gestraft), waardoor de personele problemen voor de volgende wedstrijd zich alweer aandienen.

Toch is het nu vooral de belangrijke overwinning die telt. Door de driepunter heeft Heumen afstand genomen van plaats 14 en 15 (directe degradatie). Volgende week kan de ploeg een nieuwe slag slaan als SCD’33 op bezoek komt. SCD’33 staat slechts twee punten boven Heumen en bij een nieuwe overwinning stijgt Heumen verder op de ranglijst. Wederom een belangrijke wedstrijd in de strijd tegen degradatie. Aanvang, 14.30 uur.

NSVV FC Kunde – Heumen: 0-1 1e:        0-1; (eigen doelpunt)

43e:      Rode kaart Heumen (Niels Mollink 2x geel)

90e:      Rode kaart Heumen (Huub Spanjaards)

Heumen: Alex de Best; Nicky Janssen-Bouwmeester, Joost Haefkens (20e: Niels Mollink), Stef Arts; Huub Spanjaards, Dayne Koopman (71e: Thijs Bos), Tommy Kroes, Vince Hoogakker; Alex van der Burgt (80e: Nicola Maira), Michel Poos, Luuk Poos.