Kater met de Kerst

Blauw Wit 1 (zon)

20 december 2015 14:00

Loffeld, W.H.M.

Heumen zat redelijk dun in de manschappen en zag ook mandekker Stef Arts al na drie minuten geblesseerd naar de kant gaan. Routinier Tommy Kroes verving hem en gelukkig voor Heumen bleek dit nauwelijks een verzwakking. Met een goede organisatie en een hechte verdediging, ving Heumen de aanvallen van de thuisploeg op en kon het in het begin redelijk eenvoudig stand houden. Blauw Wit was veelvuldig in balbezit, combineerde af en toe ook aardig, maar het spel voltrok zich veelal in de buurt van de middenlijn. Heumen was echter niet bij machten om zelf goede aanvallen op de mat te leggen. Slechts één kopbal van Michel Poos zorgde voor enig gevaar.

Na ongeveer een half uur spelen voerde Blauw Wit de druk wat verder op en ontstonden de eerste echte kansen voor de thuisploeg. Voor Heumen was het een fase van overleven en tot eigen opluchting zag het een kopbal op de paal en een vrije trap op de lat belanden. Heumen doorstond de storm en zocht met een 0-0 tussenstand de kleedkamer op. Het wedstrijdbeeld in de tweede helft bleef hetzelfde, alleen was Heumen nu wel in staat om enkele venijnige speldenprikken uit te delen. Blauw Wit bleef de betere partij, maar de grootste kans was nu voor Heumen. Een aanval uit het boekje werd door Nicky Janssen-Bouwmeester laag voorgegeven en bij de tweede paal had Dayne Koopman de bal voor het inschieten. Vanaf een meter of twaalf schoot hij hard en geplaatst, maar zijn schot spatte uiteen op de lat.

Direct na het missen van deze kans kreeg Heumen de rekening gepresenteerd. Miscommunicatie tussen de uit zijn doel gekomen Alex de Best en Glenn van Dooren zorgde ervoor dat laatstgenoemde de pal pardoes over zijn eigen doelman heen kopte en Heumen met 1-0 achter stond. Met de voorsprong op zak deed Blauw Wit een stapje terug en Heumen knokte zichzelf terug in de wedstrijd. Twaalf minuten voor tijd leek de ploeg ook haar beloning te krijgen voor het harde werken. Een vrije trap van Dayne Koopman werd door Glenn van Dooren licht verlengd en viel voor de voeten van Vince Hoogakker die, knap uit de draai, voor 1-1 zorgde. Blauw Wit zette hierna aan voor een slotoffensief, maar Heumen leek overeind te blijven. Vlak voor tijd ging het helaas alsnog mis voor Heumen en helaas speelde de scheidsrechter hier een negatieve hoofdrol in. Eerst negeerde hij hooghartig een vlagsignaal nadat bij een vrije trap twee (!) man buitenspel stonden en tot overmaat van ramp zag hij enkele minuten later een handsbal over het hoofd waardoor Blauw Wit zelfs uitliep naar 3-1.

De druiven waren hierdoor extra zuur voor Heumen, dat met lede ogen moest toezien hoe een (op basis van inzet en werklust) verdiend punt door de vingers glipte. Heumen gaat hierdoor als nummer 11 de winterstop in; een plaats die aan het einde van de rit wel voldoende is voor directe handhaving. Op zondag 17 januari wordt de competitie hervat met een uitwedstrijd bij Victoria’25. Aanvang 14.30 uur.

Blauw Wit - Heumen: 3-1

62e:      1-0; e.d. (Glenn van Dooren)
79e:      1-1; Vince Hoogakker

85e:      2-1;

88e:      3-1;

Heumen: Alex de Best; Nicky Janssen-Bouwmeester, Ferdi Roelofs, Stef Arts (3e: Tommy Kroes), Glenn van Dooren; Vince Hoogakker, Nicola Maira (78e: Bram Kuhnen), Huub Spanjaards, Dayne Koopman; Michel Poos, Bas Geurts (78e: Alex van der Burgt).