Ontluisterend !

29 november 2015 14:30

Harleman, H.

Ontluisterende nederlaag Heumen 1

Heumen 1 beleefde een complete off-day en verloor op eigen veld kansloos met 0-6 van Nijmegen. Geen van de elf Heumenaren behaalde zijn normale niveau waardoor er weinig viel aan te merken op de ontluisterende nederlaag.

Lag het aan het onstuimige herfstweer? Lag het aan de geringe publieke belangstelling? Aan Vitesse – NEC voorafgaand aan de wedstrijd? Of aan de afgelasting van vorige week waardoor de spelers misschien uit het ritme zijn geraakt? Waarschijnlijk zal geen van dit allen de exacte reden voor de nederlaag zijn, maar was het combinatie van factoren die er voor zorgden dat Heumen een complete off-day had. Tegen Nijmegen, bepaald geen hoogvlieger, gaf Heumen zowel qua voetbal als qua beleving niet thuis waardoor de wedstrijd al snel een kansloos verhaal werd voor de thuisploeg.

Heumen opende nog wel aardig met twee kansen. Eenmaal redde de Nijmegen-doelman met zijn voet op een inzet van Michel Poos en een tweede kans kon bijna door Dayne Koopman worden binnengelopen, maar hem werd op het laatste moment de voet dwars gezet. Na deze twee mogelijkheden begon de ineenstorting van Heumen en was het in rap tempo 0-2 voor Nijmegen. De eerste goal viel uit een scherp aangesneden hoekschop (oud Heumen-speler Johan Onderstal kopte binnen), vlak daarna zorgde een steekbal ervoor dat een Nijmegen speler vrij op Alex de Best mocht aflopen en de 0-2 kon aantekenen. Heumen kon daar eigenlijk niets meer tegenover zetten en zonder dat Nijmegen de indruk wekte een geweldige ploeg te zijn, kwam het niet meer in de problemen. Vooral spelhervattingen en diepe ballen achter de verdediging zorgden continu voor problemen bij Heumen. In de omschakeling lukte het Heumen niet om de bal in de ploeg te houden waardoor ook iedere aanvalspoging al vroeg strandde.

Wie dacht dat het na de rust enkel beter kon gaan kwam bedrogen uit want in de tweede helft zakte het spelpeil naar een zo mogelijk nog lager niveau. Wederom was een Nijmeegse hoekschop het startschot voor een onthutsend Heumens kwartier. In dit kwartier liepen de bezoekers uit van 0-2 naar 0-5 en kon Heumen het boek sluiten. Typerend voor de wedstrijd, vielen de doelpunten uit een hoekschop (0-3), een indraaiende vrije trap (0-4) en een afstandsschot dat tergend langzaam in de hoek rolde (0-5). Tussendoor werd er ook nog een Nijmeegse treffer afgekeurd en had het grootste deel van het publiek al hoofdschuddend de kantine opgezocht. Dat er tien minuten voor tijd nog een zesde treffer viel (uiteraard wederom uit een dood spelmoment), was slechts voor de statistiek.

Door de collectieve off-day zakt Heumen naar plaats elf op de ranglijst. Volgende week gaat Heumen bij koploper Millingen SC op zoek naar eerherstel. Aanvang 14.30 uur.

Heumen - Nijmegen: 0-6

13e:      0-1;

20e:      0-2;

53e:      0-3;

60e:      0-4;

62e:      0-5;

80e:      0-6;

Heumen: Alex de Best; Nicky Janssen-Bouwmeester, Glenn van Dooren, Ferdi Roelofs (66e: Nicola Maira), Stef Arts; Joost Haefkens (29e: Alex van der Burgt), Huub Spanjaards, Dayne Koopman; Vince Hoogakker, Michel Poos, Luuk Poos.