Derby in balans !

Eendracht '30 1 (zon)

15 november 2015 14:30

Claassen, W.J.T.

De streekderby tegen Eendracht’30 heeft voor Heumen 1 een gelijkspel opgeleverd. In een wedstrijd met matig voetbal maar veel strijd, hielden de ploegen elkaar in evenwicht. Heumen blijft hierdoor een stabiele middenmoter in de 4e Klasse.

Heumen begon scherp aan de wedstrijd en liet Eendracht’30 direct merken dat er niets cadeau zal worden gedaan in de streekderby. De ploeg speelde bij balverlies compact, maar won in de achterhoede en op het middenveld veel duels waardoor er weinig werd weggegeven. In de omschakeling zorgden de snelle Luuk Poos en Vince Hoogakker voor veel gevaar. De felle start leverde Heumen enkele kleine mogelijkheden op en al na tien minuten viel de openingstreffer. Luuk Poos mocht vanaf 20 meter aanleggen voor een vrije trap en krulde de bal in de verre hoek.

Het statische Eendracht’30 kon hier voor rust niet veel tegenover zetten. Slechts uit een goed voorgegeven vrije trap zeilde een kopbal vlak naast het doel van Alex de Best, maar verder bestond het werk van de Heumen-doelman vooral uit het nemen van doeltrappen en het vangen van verdwaalde voorzetten. Met de voorsprong op zak nam Heumen weinig risico, maar vlak voor de rust ontstond er een fase waarin Heumen dichtbij een tweede goal was. Eerst was er een prima voorzet van Dayne Koopman, die net niet binnen kon worden gekopt door Luuk Poos. Niet veel later kon Glenn van Dooren inkoppen, maar ook zijn poging leverde geen goal op.

Na de pauze verscheen er een iets beter Eendracht’30 op het veld dat in ieder geval bereid was om, net als Heumen, veel strijd te leveren. Het zorgde ervoor dat Heumen minder duels kon winnen en daardoor verdedigend meer onder druk kwam te staan. Het resulteerde al snel in de gelijkmaker. Een tegenaanval van Eendracht’30 werd door de Heumen-verdediging verkeerd getaxeerd en nadat er vervolgens ook nog twee spelers in de zestien meter geheel vrij stonden, was het simpel afronden voor 1-1. Heumen kon hier lange tijd geen gevaarlijke aanval tegenover zetten, maar onder leiding van de sterk spelende Ferdi Roelofs en Stef Arts herstelde de verdediging zich weer waardoor er weinig kansen weggegeven werden. De wedstrijd was ondertussen uitgedraaid op een middenveldgevecht, waarbij passie en strijd het ruimschoots wonnen van techniek en combinaties.

Pas toen Eendracht’30 besloot om man op man te gaan spelen, ontstonden er plots mogelijkheden voor beide teams. Heumen had in de tegenstoot de situatie enkele keren beter kunnen (moeten) uitspelen. Met de snelheid van Luuk Poos en de ingevallen Alex van der Burgt, waren er voldoende mogelijkheden om de winnende goal te maken. Aan de overkant had het voor Heumen echter ook nog fout kunnen gaan en had het geluk dat Eendracht’30 nog een grote kans tegen de paal schoot.

Door het 1-1 gelijke spel, blijft Heumen 9e op de ranglijst. Volgende week volgt er voor Heumen een thuiswedstrijd tegen Blauw Wit. Aanvang 14.30 uur.

Eendracht’30 - Heumen: 1-1

10e:      0-1; Luuk Poos

49e:      1-1;

Heumen: Alex de Best; Nicky Janssen-Bouwmeester, Glenn van Dooren (65e: Alex van der Burgt), Ferdi Roelofs, Stef Arts; Joost Haefkens, Huub Spanjaards, Dayne Koopman; Vince Hoogakker, Michel Poos, Luuk Poos.