Afwachten op vervolg !

RODA '28 1 (zon)

10 mei 2015 14:30

Cornelissen, R.

De laatste wedstrijd in de reguliere competitie is door Heumen 1 omgezet in een 1-3 winst bij Roda’28. Hiermee is de vijfde plaats op de ranglijst veilig gesteld. Of het seizoen een vervolg krijgt in de nacompetitie wordt a.s. donderdag bekend.

Op Hemelvaartsdag speelt de nummer twee uit de competitie (Victoria’25) een play-off duel tegen een nummer twee uit een andere Vijfde Klasse. In het geval Victoria’25 deze wedstrijd wint, stroomt Heumen de nacompetitie in en speelt het een uit- en thuisduel tegen UHC om promotie naar de Vierde Klasse. In het geval Victoria’25 de wedstrijd niet weet te winnen, zit het seizoen voor Heumen er op.

Het zag er lange tijd niet naar uit dat Heumen de wedstrijd in winst zou omzetten. Heumen speelde zonder Michel en Luuk Poos en ook Roda’28 had enkele vaste krachten rust gegeven (Roda 28 is al zeker van nacompetitievoetbal). Heumen speelde in een laag tempo en doordat er voortdurend tevergeefs geprobeerd werd om de buitenspelval achterin open te laten klappen, sloop er veel onrust in de ploeg. De beste kansen waren dan ook voor de thuisploeg en na een kleine twintig minuten viel de openingstreffer. Wederom een steekbal zorgde voor een vrije doortocht richting doelman Reinier Jetten en ditmaal strafte Roda’28 het af. Na de 1-0 had Roda’28 de score tot tweemaal toe kunnen verdubbelen, maar Reinier Jetten (redding in een één tegen één situatie) en Huub Spanjaards (bal van de lijn gehaald) hielden Heumen op de been. Pas vlak voor rust werd Heumen echt gevaarlijk, toen een vrije trap voor de voeten viel van Bas Geurts, maar goed gepakt werd door de Roda-doelman.

Na rust toonde Heumen een ander gezicht. De ploeg besloot om meer vooruit te gaan voetballen en continu druk te houden op de tegenstander. Het zou een gouden greep blijken te zijn, want in het restant van de wedstrijd kwam Heumen bijna niet meer in de problemen en wist het de 1-0 achterstand om te buigen in een 1-3 overwinning. Glenn van Dooren was met een kopbal op de paal al dicht bij de gelijkmaker, maar even later schoof de sterk ingevallen Dayne Koopman de 1-1 onder de doelman door. Heumen ging door en Vince Hoogakker bezorgde de ploeg een 1-2 voorsprong nadat hij op de linkerflank twee Roda-verdedigers voorbij speelde en zijn inzet via een been in het doel zag verdwijnen. Roda’28 kreeg hierna nog een kopkans, maar uiteindelijk besliste Joost Haefkens de wedstrijd in Heumens voordeel nadat een rush over de rechterflank via de binnenkant van de paal in het doel eindigde.
Met deze knappe overwinning heeft Heumen er in ieder geval alles aan gedaan om alsnog te kunnen promoveren. Of de nacompetitie ook daadwerkelijk behaald wordt is niet meer in eigen hand. Donderdag, aan het einde van de middag, weet Heumen meer.

Roda’28 – Heumen: 1-3 19e:      1-0;

54e:      1-1; Dayne Koopman

63e:      1-2; Vince Hoogakker

74e:      1-3; Joost Haefkens

Heumen: Reinier Jetten; Glenn van Dooren (56e; Tommy Kroes), Alex de Best, Wouter Janssen, Stef Arts; Rolf Omvlee, Ferdi Roelofs (36e; Dayne Koopman), Huub Spanjaards; Joost Haefkens, Bas Geurts, Vince Hoogakker (86e; Luke Tsaganos).