Zuur verlies !

RODA '28 1 (zon)

30 november 2014 14:30

Terwoert, W.

Na een fraaie reeks van drie overwinningen op rij, liep Heumen in de thuiswedstrijd tegen Roda’28 tegen een nederlaag aan. In een bijzonder tumultueuze slotfase gingen de bezoekers er met een 1-2 overwinning vandoor.

Gedurende de gehele wedstrijd waren beide subtoppers aan elkaar gewaagd, met continu fases van vijf of tien minuten waarin één van beide ploegen de bovenliggende partij was. Toch waren de beste kansen voor Roda’28 dat met veel behendigheid in de voorhoede regelmatig gevaarlijk werd. Al na zeven minuten moest Reinier Jetten ingrijpen bij een poging in de korte hoek, maar de doelman stond zijn mannetje. Roda’28 speelde fanatiek, was scherp in de duels en zocht de grens van het toelaatbare op. De warrig leidende scheidsrechter had moeite deze grens aan te geven, waardoor enkele harde overtredingen onbestraft bleven en Heumen moeite had om in het spel te komen. Na een half uur spelen leek Roda’28 op voorsprong te komen, maar van zeer dichtbij werd de bal op de paal gemikt in plaats van in het lege doel. Heumen kwam goed weg en uit de tegenaanval ontstond direct een kans voor Harry van Lent, maar zijn schot werd over het doel getikt door de doelman.
Na de pauze was het Heumen dat de eerste kansen kreeg. Tot tweemaal toe belandde een hoekschop voor de voeten van Glenn van Dooren, die vanuit de draai op goal moest schieten, maar beide pogingen troffen geen doel. Hierna nam Roda’28 het heft in handen, maar wederom werden enkele grote mogelijkheden onbenut gelaten. Toch ging het voor Heumen alsnog mis. Een kwartier voor tijd schoof de naar binnen getrokken linksbuiten de 0-1 achter Reinier Jetten en vijf minuten voor tijd leek de wedstrijd in het slot te vallen nadat een penalty werd benut en Roda’28 een 0-2 voorsprong nam. Heumen speelde alles-of-niets en kwam in de 88ste minuut terug in de wedstrijd. Joost Haefkens rommelde zich langs twee verdedigers en prikte de bal achter de Roda-doelman waardoor de stand op 1-2 kwam en Heumen nog hoop had op een punt. Dat punt leek er in blessuretijd ook te komen, maar de Heumense goal werd op advies van de grensrechter in eerste instantie afgekeurd wegens buitenspel. De zeer beïnvloedbare scheidsrechter maakte er daarna een ouderwets rommeltje van door de goal in tweede instantie goed te keuren en vervolgens na hevige Roda protesten de goal toch maar weer af te keuren.

Deze hachelijke slotfase zorgde voor frustratie over en weer en na het laatste fluitsignaal werd de situatie er niet beter op toen de clowneske doelman van Roda’28 (al de gehele wedstrijd niet bepaald het toonbeeld van sportiviteit) in samenspel met een ‘supporter’ de wedstrijdbal mee naar huis dacht te smokkelen. De ongepaste actie werd tijdig in de kiem gesmoord, maar zorgde nog wel voor een onnodig opstootje. Uiteindelijk keerde de rust terug op het sportpark en kon Heumen de zure nederlaag op zich in laten werken.

Volgende week kan Heumen zich revancheren. Dan gaat de ploeg op bezoek bij SVO’68 en kan het opnieuw aansluiting proberen te vinden met de bovenste vijf plaatsen. Aanvang 14.30 uur.

Heumen – Roda’28: 1-2

76e;      0-1;

85e;      0-2; (pen.)

88e;      1-2; Joost Haefkens

Heumen: Reinier Jetten; Glenn van Dooren, Alex de Best, Wouter Janssen, Dayne Koopman; Joost Haefkens, Huub Spanjaards, Chiel van Rijn; Luuk Poos, Bas Geurts (81e; Rolf Omvlee), Harry van Lent.