Degradatie een feit !

Millingen SC 1 (zon)

4 mei 2014 14:30

Kupper, J.A.M.

Na de 1-0 nederlaag bij Millingen SC is het doek voor Heumen officieel gevallen. Na drie seizoenen in de 4e klasse, moet Heumen 1 een stapje terug doen en zal het volgend jaar uitkomen in de 5e klasse.

De opdracht voor Heumen was voorafgaand aan het duel glashelder. Heumen moest winnen en hopen dat de concurrentie punten zou laten liggen. Alleen dan kon men blijven hopen op een langer verblijf in de 4e klasse. Het bleek te veel gevraagd op bezoek bij de nummer twee van de ranglijst en het was slechts aan Reinier Jetten te danken dat de nederlaag niet hoger uitviel.
Millingen SC was vanaf het begin de bovenliggende partij, maar maakte in de beginfase enkele fouten in de opbouw waar Heumen via Huub Spanjaards en Harry van Lent bijna van kon profiteren. Na 12 minuten leek Millingen SC op voorsprong te komen, nadat Reinier Jetten te laat zijn doel uit was en de spits van de thuisploeg torpedeerde. De doelman ontving een gele kaart, maar herstelde zijn enige fout van de middag door de strafschop te keren. Heumen bleef echter de mindere partij en zag het aantal grote kansen voor Millingen SC toenemen, maar telkens bleek Reinier Jetten niet te passeren. Vlak voor rust leek de storm van Millingen SC wat te gaan liggen en door de velen gemiste kansen liep de irritatie hoger op. Het was dan ook extra zuur dat in de blessuretijd van de eerste helft alsnog de 1-0 viel. Een op het oog ongevaarlijke voorzet werd door Heumen matig verwerkt en kon uiteindelijk van dichtbij worden binnengeschoten.
Deze fikse tegenvaller zorgde er voor dat Heumen twee doelpunten moest maken. Voor een ploeg die, met nog één wedstrijd te gaan, slechts 21 doelpunten wist te fabriceren een haast onmogelijke opgave. De beste kans was voor Christian Kroes, die na een steekballetje van Huub Spanjaards vanaf zestien meter kon afdrukken. De doelman redde en uit de daaropvolgende corner ontstond een mogelijkheid voor Harry van Lent, maar ook dit gevaar werd door Millingen SC onschadelijk gemaakt. Heumen ging alles-of-niets spelen en bracht Mart Roelofs en Johan Onderstal in de ploeg voor Huub Spanjaards en Chiel van Rhijn. Het offensief leverde echter weinig gevaarlijke momenten op voor het vijandelijke doel en juist Millingen SC kon profiteren van de ruimtes die er in de Heumense verdediging ontstonden. Maar opnieuw bleek Reinier Jetten niet meer te passeren, al kreeg hij eenmaal hulp van Dayne Koopman, die een bal van de doellijn haalde. Het laatste woord was aan Heumen middels een vrije trap van Ferdi Roelofs maar deze vloog hard voorlangs.
Heumen is dus gedegradeerd uit de 4e klasse en sluit het seizoen volgende week af met een thuiswedstrijd tegen DIOSA. Voor de bezoekers staat er nog van alles op het spel, maar Heumen zal er alles aan doen om Tommy en Christian Kroes een passend afscheid te geven met een klinkende overwinning. Aanvang 14.30 uur.